Aku dan Statistik

Aku dan cerita2 lama:

30 Ogos 2015

Aku dan Kedai Runcit Healthcare Provider

Hampir setiap minggu aku dapat pertanyaan.
Doktor-doktor baru yang berniat nak buka klinik.
Semuanya was-was.
Semuanya hanya separuh berani.
Bertanya bagaimana situasi sekarang?
Adakah masakini sesuai untuk buka klinik?
Berapa kos permulaan?
Bila boleh mula menjana keuntungan?
Dan 1001 lagi soalan.
Jenuh kalau aku nak menjawab satu-satu.
Dulu aku rajin juga menjawab.
Tetapi sekarang dah malas.
Rasanya dah banyak aku tulis pengalaman aku disini.
Tetapi semuanya tak nak baca.
Semuanya nak bertanya sahaja.
Bacalah dulu.
Lepas tu hadam dan faham.
Lepas tu barulah bertanya soalan.
Soalan-soalan yang lebih bernas.
Bukannya sekadar meminta pandangan secara am.

10 tahun sebagai pengendali Kedai Runcit Healthcare Provider.
Aku dah masak sangat dengan karenah para pelanggan.
Rasanya dah banyak kali aku cerita pasal pesakit-pesakit aku.
Rasanya dah banyak kali aku hampir putus asa.
Rasanya dah banyak kali aku menjadi bosan.
Tetapi apakan daya.
Inilah kehidupanku.
Tadah sahajalah.

Masa mula buka klinik dulu,
aku risau sebab kurang pelanggan.
Kini sebaliknya.
Aku risau kalau ramai sangat pelanggan.
Pelanggan yang datangnya tak kira masa.
Mereka ingat klinik aku buka 24 jam.
7 hari seminggu.
Tiada masa rehat.
Bila-bila masa sahaja boleh datang untuk rawatan.
Hari cuti pun sibuk bertanya klinik bukak ke tidak.
Hari cuti pun sibuk bertanya aku ada diklinik ke tidak.
Mana-mana yang dah biasa dengan aku.
Mereka tahu waktu rehat aku.
Mereka tahu waktu sibuk aku.
Pelanggan ramai memang bagus untuk bisnes.
Tetapi tidak semestinya menjana keuntungan.
Lebih 60 peratus pelanggan aku datang daripada panel.
Datang bukan bawa wang tunai.
Datang membawa slip atau kertas sahaja.
Aku kena melayan mereka tak kira bangsa dan agama.
Jika warganegara planet Pluto sekalipun.
Kalau dah namanya panel kenalah layan jugak.

Pelanggan panel memang saaangat banyak ragamnya.
Setiap satu panel ada terma dan syarat masing-masing.
Dan tak semestinya hari ini aku claim,
hujung bulan boleh dapat wangnya.
Ada yang lepas 2 bulan.
Ada yang lepas 3 bulan.
Ada yang tangguh sampai 6 bulan.
Yang terus tak bayar pun ada.
Kilang dah bankrap.
Boss dah cabut lari.

Pelanggan panel ini pun banyak cekadaknya.
Dengan sehelai slip atau kertas rawatan,
mereka ingat semuanya boleh tanggung.
Pil kurus,
pil subur,
pil perancang,
vitamin,
suntikan imunisasi,
suntikan nak pergi umrah,
suntikan vitamin C,
malah ubat untuk anak2 pun kalau boleh tak nak bayar.
Dah lebih setahun.
Aku kosongkan stok vitamin diklinik aku.
Stok pil perancang pun tinggal habiskan yang ada sahaja.
Senang.
Tak payah nak bertekak dengan pelanggan.
Ada juga panel yang ada limit kos rawatan.
Yang masih 25 ringgit pun ada.
Zaman tok kaduk dulu bolehlah.
Zaman sekarang boleh dapat apa dengan 25 ringgit?

Kebelakangan ini klinik aku dibanjiri oleh pesakit warga asing.
Didepan klinik aku dah semakin banyak kilang dibuka.
Warga Nepal dan Bangla semakin ramai.
Warga Myanmar, Pakistan dan Indonesia pun sama.
Dulu memang seronok bila klinik dilantik jadi panel.
Bayangkan satu kilang ada 500 pekerja.
Kalau 10 kilang?
Memang pelanggan takkan habis punya.
Tetapi warga asing ini memang ramai yang "bangsat."
Meminjam perkataan perdana menteri kita.
Kalau seorang sakit,
yang mengikutnya 4-5 orang sekurang-kurangnya.
Semua ikut sakit.
Kalau seorang demam,
yang lain2 datang untuk sakit yang lain2.
Sakit yang rasanya boleh kembali sihat dengan beri penampar sahaja.
Mereka suka2 datang klinik.
Nak lari daripada kilang.
Nak keluar daripada hostel.
Ruam dan gatal penyakit sangat biasa.
Maklumlah mandi bukan hari2.
Pakaian pun tak dicuci hari2.
Sakit hidung, sakit pipi, sakit tekak,
sakit ibu jari, sakit sana sakit sini.
Malah 'wet dream' pun nak datang jumpa doktor.
Selain penyakit yang bukan2,
bahasa juga menjadi masalah.
Kalau bawa translator pun 2 x 5 sahaja.
Depan aku baru sibuk nak bercerita dengan kawan penterjemahnya.
Cakap 20 perkataan,
yang tiba kat aku cuma demam sahaja.
Habis tu yang cakap banyak2 tu apa ceritanya?
Warga asing juga sangat pengotor dan kurang adabnya.
Tandas aku memang dah jadi tandas awam.
Hari ini betulkan pintu,
keesokkan harinya dah patah.
Kepala paip,
pam tandas,
malah benda yang tak boleh tanggal pun boleh ditanggalkannya.
Buang sampah jangan ceritalah.
Walaupun ada tong sampah,
lantai adalah tempat mudah membuang sampah.
Lubang2 dan celah2 pun jadi tempat buang sampah.
Aku bukan tak suka merawat warga asing.
Tak semua berperangai macam itu.
Aku tahu kesusahan mereka dinegara mereka.
Tetapi bila klinik dah dimonopoli oleh pesakit warga asing,
aku dah rasa macam duduk kat negara mereka pulak.
Staf aku pun asyik geleng kepala sahaja.
Setiap kali datang nak kena buat kad baru.
Padahal dah banyak kali datang.
Kadang2 datang tak bawa apa2.
Surat takda.
Pasport takda.
Tanya berkali2 pun tak nak faham.
Itu yang aku cakap tadi.
Beri penampar terus hilang penyakitnya.

Sebagai Kedai Runcit Healthcare provider,
aku jarang dinilai sebagai doktor berkepakaran.
Aku hanya layak merawat sakit ringan-ringan sahaja.
Dan pada kebanyakan masa,
aku hanya layak tulis MC sahaja.
Ubat2an boleh dibeli di farmasi.
Ubat2an boleh dibeli di kedai sinseh.
Ubat2an boleh dibeli secara online.
Aku juga tak boleh charged mahal2.
Consultation fee cuma layak 5-10 ringgit sahaja.
Sekadar tulis surat MC pun nak kena bayar juga ke?

Syarikat2 insurans juga TPA adalah musuh utama.
Syarikat2 orang tengah yang menjadi parasit.
Yang mengambil untung sana dan sini.
Yang kalau boleh nak potong sana dan potong sini.
Yang beri terma dan syarat yang kebanyakannya berat sebelah.
Kebanyakkan masih beri aku 10 ringgit consultation fee.
Maksimum.
Permohonan menaikkannya ditolak mentah2.
Itulah harga diri aku sebagai pengendali Kedai Runcit Healthcare Provider.
Pesakit jumpa aku 5 minit, 10 minit, 20 minit,
consultation fee ditetapkan pada 10 ringgit.
Pesakit bertanya 5 soalan, 10 soalan, 100 soalan pun,
consultation fee ditetapkan pada 10 ringgit.
Harga ubat juga ditentukan oleh mereka.
Sekarang kebanyakan syarikat insurans atau TPA telah menggunakan sistem atas talian.
Semuanya kalau boleh kena buat pada hari yang sama.
Lewat 3 hari dikira burnt begitu sahaja.
Mereka mengikat tangan aku.
Patuhi terma dan syarat mereka atau mereka cari klinik panel lain.
Akan ada Kedai Runcit Healthcare Provider lain yang akan setuju dengan mereka.
Kebanyakan doktor seperti aku diam sahaja.
Malas nak bertekak.
Malas nak melawan.
Kerana aku dilatih menjadi doktor.
Bukannya dilatih menjadi ahli perniagaan yang mementingkan keuntungan.

Satu lagi cabaran besar aku ialah GST.
Lebih 60 peratus ubat kena GST.
Dan tiada cara mudah untuk tahu mana yang kena,
mana yang tidak.
Kena semak satu-satu.
Nilai 6 peratus tidak tinggi mana kata pak menteri.
Tapi setiap 1000 ringgit kena tolak 60 ringgit untuk GST.
Setiap 10 ribu ringgit kena tolak 600 ringgit untuk GST.
Itu semua menaikkan kos operasi.
Itu semua menaikkan kos over head.
Jadi mana boleh untung dengan consultation fee 10 ringgit?

Tetapi kepada para doktor yang sedang bersemangat nak buka klinik.
Jangan berhenti.
Teruskan cita-cita anda.
Tiada masa yang tak sesuai.
Bila-bila boleh buka klinik.
Kerana orang sakit tetap ada.
Pilih lokasi yang sesuai.
Pilih panel yang sesuai.
Dan yang penting,
jadilah doktor yang bukan memikirkan keuntungan semata2.
Jadi doktor dengan niat untuk berbakti kepada masyarakat.
Rawat semua pesakit yang datang sebaik mungkin.
Luangkan masa bertanya soalan kepada mereka.
Luangkan masa mendengar cerita dan keluhan mereka.
Buat pemeriksaan sewajarnya.
Bincang pasal rawatan dengan mereka.
Kos dan untung rugi kemudian cerita.
Rezeki kita Allah yang beri.
Bukan pesakit yang beri.
Kalau hari ini kita dapat kurang,
Esok atau lusa Allah akan beri lebih.
Kadang2 hati kecilku berkata,
sembang hampir setengah jam pun cuma dapat 10 ringgit sahaja?
Tetapi disitulah punca keberkatan rezekiku.
Ucapan terima kasih juga doa daripada mereka lebih bernilai daripada 10 ringgit.
Biar kita sedikit rugi didunia,
tetapi kita untung banyak diakhirat.

Aku dah semakin tua.
Kudrat aku tak sekuat zaman 10 tahun dulu.
Passion kepada pekerjaanku pun dah tak macam dulu.
Aku minta maaf kepada pesakit2ku.
Aku minta maaf kepada staf2ku.
Disiplin diri aku makin teruk.
Aku asyik datang lambat sahaja.
Aku asyik balik awal sahaja.
Aku asyik tak sihat sahaja.
Tetapi bila dengan pesakit.
Aku sedaya-upaya memberi sepenuh penumpuan.
Rawatan kepada pesakit masih seperti dulu.
Tidak pernah berkurangan.
Itu janji aku.


Terima kasih kepada 4 orang staf aku.
Tanpa mereka Kedai Runcit Healthcare Provider aku takkan sampai ke tahap ini.
Merekalah tulang belakang keduaku.
Merekalah tongkatku.
Merekalah wheelchairku.
Merekalah yang sabar dan tekun melayan karenahku.
Karenah para pesakitku.
Karenah penjual2 ubat.
Karenah birokrasi panel2ku.

Ini entri paling jujur pernah aku tulis.
Ini entri paling open pernah aku tulis.
Sempena kemerdekaan tahun ini.

Salam kemerdekaan kawan2.