Aku dan cerita2 lama:

29 September 2014

Aku dan GST

Mulai 1 April 2015.
Satu sistem percukaian baru akan mula dikuatkuasakan.
Dulu ada Cukai Jualan 10%.
Dulu ada Cukai Perkhidmatan 6%.
Kedua2nya jika dicampurkan jumlahnya ialah 16%.
Kadang2 kita nampak cukai ini dalam resit.
Tapi biasanya kita memang tak nampak cukai ini dikenakan.
Kecuali kalau bayar bil di restoran makanan segera.
Ataupun bil2 bilik hotel.

Jadi mulai 1 April 2015.
Cukai2 ini akan dihapuskan.
Cukai ini akan diganti dengan sistem percukaian yang baru.
Cukai Barangan Dan Perkhidmatan ( GST- Good And Service Tax ).
Dan jika dilihat pada angka.
Cukai hanya 6% untuk semua jenis barangan dan perkhidmatan.
Nampak lebih untung.
Nampak lebih murah.
Nampak lebih jimat.
Tetapi sebagai seorang yang bukan pakar ekonomi,
sampai sekarang aku masih keliru.
Keliru dengan penerangan kerajaan.
Keliru dengan sanggahan parti pembangkang.


Pada pemahamanku.
Sistem cukai sekarang tidak cukup telus.
Sistem cukai sekarang tidak cukup menyeluruh.
Hanya sebahagian sahaja perkhidmatan yang kena bayar cukai.
Akauntan dan peguam sahaja yang aku nampak.
Hanya syarikat2 besar sahaja yang kena bayar cukai.
Hanya hotel2 tertentu sahaja yang mengenakan cukai.
Hanya restoran2 makanan segera sahaja yang mengenakan cukai.
Bermakna hanya sebahagian kecil rakyat menyumbang kepada negara.
Bermakna hanya sebahagian kecil syarikat korporat yang membayar cukai.
Kebanyakan rakyat tidak menyumbang kepada ekonomi negara.

Pada pemahamanku.
Sistem cukai yang baru akan lebih menyeluruh.
Semua orang akan kena bayar cukai.
Semua perkhidmatan perlu bayar cukai.
Maka walaupun cukainya nampak lebih rendah.
Tetapi hampir semua barang akan kena cukai.
Hampir semua perkhidmatan akan kena cukai.
Jadi siapa yang untung sebenarnya?
Kerajaan dijangka meraih pendapatan 20billion setahun melalui GST.
Pastinya yang untung ialah rakyat.
Kerana wang itu akan disalurkan semula kepada rakyat.
Bull$#!t kataku.

Pada pemahamanku.
Dulu cukai barangan dan perkhidmatan dikenakan kepada orang ada2 sahaja.
Orang kaya2 yang berbelanja direstoran mahal2.
Orang kaya2 yang tidur dihotel mahal2.
Tapi dengan sistem percukaian yang baru,
tak kira orang kaya, orang ada2 ataupun orang2 kebanyakan
yang kais pagi makan pagi, kais petang makan Maggi,
semua pengguna akan dikenakan cukai.
Jadi lebih adillah kan?

Kebelakangan ini sektor perkhidmatan kesihatan mula kecoh.
Dulu Menteri Kesihatan kata sektor kesihatan akan dikecualikan daripada GST.
Jadi tak payah buat apa2.
Tak perlu nak daftar kat kastam.
Tak perlu nak declare apa2.
Tetapi lepas tu ada pulak yang kata.
Syarikat2 yang punya pendapatan lebih 500ribu setahun,
perlu mendaftar dengan kastam.
Hospital, farmasi, makmal juga klinik2 swasta perlu mendaftar.
Diberi tempoh hingga hujung tahun.
Kalau tidak denda atau penalti akan dikenakan.
Ada klinik yang dah dapat surat.
Ada klinik yang dah dapat arahan.
Daftar sebelum tarikh tutup.

Ada yang memberi penerangan.
Harga barang akan jatuh dengan perlaksanaan GST.
Logik jugak sebab cukai akan turun 10%.
Tetapi ada yang kata akan naik.
Sebab barang2 yang sebelum ini tak kena cukai,
sekarang kena cukai 6%.
Jadi siapa yang betul?
Kerajaan atau parti pembangkang?

Ada yang memberi penerangan.
Sektor kesihatan tak perlu takut dengan GST.
Sektor kesihatan tak perlu naikkan harga kos rawatan.
GST takkan membebankan klinik.
GST takkan menjejaskan perkhidmatan di hospital.
Tetapi.
Ubat2 yang aku beli dari syarikat pembekal.
Barang2 disposable yang aku beli daripada pembekal.
Bil2 daripada makmal untuk ujian darah.
Bil2 air, api juga telefon.
Semuanya akan ada cukai 6%.
Khabarnya pendapatan daripada panel yang selama ini aku dapat 100%,
akan juga dikenakan cukai GST 6%.
Ini belum kira cukai pendapatan tahunan.
Maka.
Kalau kerajaan tak beri aku naikkan harga kos rawatan.
Kalau kerajaan kata GST tak membebankan rakyat.
Tolong berikan aku kepastian.
Bahawa ubat demam yang aku beli masih sama harganya.
Sarung tangan getah masih sama harganya.
Jarum dan picagari masih sama harganya.
Ujian darah dimakmal masih sama harganya.
Bil2 utiliti masih lebih kurang sama harganya.
Maka.
Dengan senang hati aku kekalkan harga rawatan aku sekarang.
Malah jika harga barangan boleh diturunkan.
Dengan besar hati aku akan turunkan harga rawatan sekarang.


Aku bukan pakar ekonomi.
Aku juga bukan penganalisis ekonomi dunia.
Jadi jika kerajaan buat perbandingan dengan negara2 jiran sekalipun.
Tunjuk data2 dan statistik dengan negara2 seperti Singapura ataupun Thailand.
Aku masih tak boleh nak faham.
Aku cuma nak kepastian.
Benarkah harga ikan basah dipasar akan turun?
Benarkah harga kicap manis Cap Kipas Udang boleh turun?
Benarkah harga goreng pisang digerai tepi jalan boleh turun?
Benarkah harga majalah kereta yang aku beli setiap bulan boleh turun?

Aku inginkan kepastian.