Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

23 Disember 2009

Aku dan Ikrar Tahun Baru

Bahawasanya saya dengan ini berjanji dan berikrar untuk mengubah diri menjelang 2010. Saya berjanji dengan penuh keazaman untuk melaksanakan azam dan ikrar2 saya ini.

1. Saya akan cuba menjadi seorang lelaki, seorang anak, seorang suami, seorang doktor dan seorang ayah yang lebih baik. Saya akan cuba untuk melaksanakan segala tanggungjawab dengan penuh dedikasi. Jika saya gagal, saya akan memberikan semua bonus tahunan saya kepada isteri dan anak2 saya.

2. Saya berjanji untuk mengurangkan makan seterusnya menurunkan berat badan saya sekitar 76-78 kg. Berat saya sekarang dah lebih 80kg disebabkan oleh makan sedap di rumah setiap hari. Saya juga berjanji akan mengurangkan masa bersembang2 di warung2 mamak juga Old Town White Coffee. Jika berat saya melebih 85kg, saya akan mendaftarkan diri saya untuk menyertai program The Biggest Loser Asia untuk sessi akan datang.

3. Saya berjanji untuk mencukupkan sembahyang yang wajib juga tak nak ponteng2 sembahyang Jumaat. Saya juga akan cuba untuk selalu pergi ke masjid untuk sembahyang berjemaah.

4. Saya berjanji untuk menahan diri daripada membeli barang2 yang bukan keperluan. Saya akan cuba untuk menambahkan tabungan dan mengurangkan pembaziran. Jika saya dapat menyimpan lebih daripada xx ribu tahun depan, barulah saya akan membeli barang2 yang saya mahukan.

5. Saya berjanji tidak akan membeli handphone baru, home theater yang baru dan lensa kamera yang baru. Saya juga berjanji tidak akan menukar sport rim kereta2 saya. Saya juga berjanji tidak akan membelikan PSP atau Wii console untuk anak2 saya. Saya akan mencuba sedaya upaya saya untuk tidak terpengaruh dengan iklan2 atau godaan nafsu.

6. Saya akan cuba menepati masa dengan datang awal ke klinik setiap hari. Saya juga akan mengurangkan cuti hujung2 minggu dan melebihkan bekerja.

7. Saya akan membawa keluarga saya bercuti sama ada ke Bukit Gambang atau Tambun tahun depan. Saya juga akan melapangkan masa untuk bercuti ke Pantai Timur seperti yang telah di rancangkan.

8. Saya berjanji tidak akan mudah naik angin kepada staf2 saya yang kerja main2 dan sambil lewa. Saya juga berjanji tidak akan mudah marah kepada pesakit2 yang suka ambik MC, pesakit2 yang tak reti bahasa terutamanya warga2 asing yang malas nak kerja dan menjadikan klinik sebagai tempat meminta belas ehsan.

9. Saya berjanji akan terus setia kepada isteri yang satu dan anak2 yang tiga. Saya tidak akan menambah apa2 yang ada.

10. Saya akan cuba berpakaian lebih profesional semasa bekerja. Saya akan cuba untuk tidak memakai jeans, t-shirt, sandal atau kasut sukan semasa pergi bekerja.

Demikianlah janji2 dan azam2 saya untuk tahun depan. Sekian.

1 ulasan:

  1. Amin... mudah2an semuanya dilakukan dengan baik...Especially no 9....

    BalasPadam