Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

17 Disember 2009

Aku dan Maal Hijrah

Kehadiran tahun baru 1431 Hijrah disambut dengan menjerit2 keseronokan di depan tv bila mana pasukan bolasepak Malaysia menang pingat emas di Sukan SEA Laos. Dah lama aku tak rasa keseronokan tengok team Malaysia main bolasepak. Biasanya lebih kepada rasa geram dan malu bila pasukan Malaysia main macam budak sekolah rendah. Skuad bimbingan K.Rajagopal kali ini dibarisi oleh pemain2 muda yang bersemangat waja. Mereka tak putus asa, rajin mengejar bola dan sentiasa bersemangat dalam mengawal permainan seterusnya ingin memenangi perlawanan.

Masa babak pertama, aku tengok perlawanan di warung mamak bersama ramai lagi penyokong Malaysia. Walaupun kerap diasak dengan serangan berbahaya Vietnam, pertahanan pasukan Malaysia cukup gagah dan tenang mengawal permainan. Hanya sesekali Malaysia dapat melakukan serangan balas. Tamat permainan separuh masa, Vietnam gagal menjaringkan gol.

Masuk babak kedua, aku dah sampai kat rumah. Team Malaysia nampak lebih kemas dalam mengatur serangan. Larian2 pantas dan tendangan2 bertenaga berjaya mengkucar-kacirkan pertahanan Vietnam. Bila goalkeeper Vietnam mengalami kecederaan dibahu, aku rasa tambah yakin bahawa Malaysia boleh menang. Kira2 10 minit sebelum perlawanan tamat, Malaysia akhirnya berjaya menjaringkan satu gol.

Bila wisel penamat ditiupkan, aku rasa cukup teruja dan bangga. Penantian 20 tahun Malaysia untuk memiliki pingat emas Sukan SEA akhirnya berakhir jua. Tahniah kepada pasukan Malaysia. Selepas ini aku nak suruh anak2 aku mengenali pemain2 kebanggaan Malaysia seperti penjaga golnya, Mohd Harbinee Allawee(Terengganu), pemain2 pertahanan Aidil Zakuan(N9), Sabree Abu, Muslim Ahmad(Harimau Muda) dan Nasriq Baharom(Selangor). Juga midfielders yang tak henti2 berlari mengejar bola seperti Baddrol Bakhtiar(Kedah), Safiq Rahim(Selangor), Gurusamy(Harimau Muda) dan Kunalan(N9). Dan akhir sekali strikers hebat Sharul Ildlan, Fakri Saarani dan Zakuan Abdul Razak.

Salam Maal Hijrah untuk anda semua!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan