Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

22 Disember 2009

Aku dan Minggu Bersejarah


Minggu ini banyak sejarah telah tercipta. Antaranya:

1. Nama aku dan anak aku dapat masuk suratkhabar Mingguan Malaysia. Sekolah anak aku adalah sekolah angkat kepada TNB. Setiap tahun TNB beri dana 20 ribu ringgit kat sekolah anak aku sebagai bantuan untuk kecemerlangan pelajar2 yang akan menduduki UPSR. Program PINTAR TNB ini telah beberapa tahun dijalankan dan sekolah anak aku terpilih kerana ramai anak2 pekerja TNB yang belajar di sekolah ini. Setiap tahun, nama2 sekolah dan murid2 yang berjaya mendapat 5A akan dipaparkan di suratkhabar. Walaupun ianya tak sebesar mana tapi syok jugak tengok nama sendiri terpampang dalam akhbar. Hanya beberapa kerat orang/sedara yang perasan.

2. Tanpa berbuat apa2, Jabatan Hasil atau Income Tax hantar surat menyatakan aku pernah terlebih bayar income tax. Jadi dalam beberapa hari ini aku akan menerima cek lebihan bayaran aku itu. Seingat aku, aku tak pernah pun terlebih atau terkurang bayaran. Kalau akauntan kata 10 ribu, aku bayar 10 ribu. Tak lebih, tak kurang. Fikir punya fikir punya fikir, rasanya masa aku kerja kat kerajaan dulu agaknya. Padanlah beberapa hari ini tapak tangan aku asyik gatal aje...

3. Dah lama aku tak pasang IV drip. IV drip ialah rawatan memasukkan air kedalam salur darah pesakit. Akhir sekali aku pasang IV drip ialah masa kat hospital dulu. Dah lebih 7 tahun aku tinggalkan. Pagi2 lagi Ezanee hantar SMS kat aku. Nak suruh aku tengok2kan maid dia yang asyik sakit macam2. Sakit orang malas agaknya. Jadi, pagi tadi aku gilap balik skil aku. Nasib baik sekali cucuk dah dapat masuk urat. Kalau masa medical student dulu, ini dah kira kejayaan besar. Kena celebrate dengan belanja kawan2 makan aiskrim kat McD.

4. Pukul 4 pagi tadi, alarm rumah aku berbunyi. Dah 4 tahun pasang, inilah pertama kali ianya berbunyi. Aku dah panik giler ingat ada penyamun datang. Check sana check sini rupa2nya alarm yang rosak. Pagi tadi bila panggil technician, dia kata wayar depan pintu dah kena gigit dengan tikus. Sebab tu aku tak boleh nak padamkan alarm tu. Kena tunggu 10 minit, baru alarm tu mati sendiri. Aku kesian kat jiran2 aku. Sure tension giler. Pukul 4 pagi beb...

5. Semalam aku ada satu patient. Untie berumur 63 tahun. Dia datang ke klinik dihantar oleh jirannya. Anak/sedara-maranya tak pernah kulihat. Ini kali ke dua dia datang ke klinik aku. Kali pertama dia datang, dia mintak injection untuk gatal2 di kakinya. Dia tak nak makan ubat. Lambat katanya. Kali ini pun sama. Dia datang bersendirian. Kali ini dia mengadu sakit pinggang dan sakit lutut. Seperti kali pertama, dia tak mahu makan ubat. Dia nak jarum jugak. Seperti biasa aku beri injection IM Voren 50mg. Lepas injection dia jalan keluar macam biasa. Masuk ke kereta pun macam biasa. Selang 10 minit, jiran yang membawanya panggil aku. Untie tu dah pengsan dalam kereta.

Bila aku check, untie tu memang dah pengsan. Masih bernafas dan ada tindakbalas dalam anak matanya. Aku panggil2 langsung tak menyahut. Aku terus suruh jiran dia bawak ke hospital. Masa aku call hospital kali pertama, untie tu masih tak sedarkan diri. Mereka pun terkejut jugak. Mereka pasang IV drip, beri oksigen dan monitor BP/Sugar level. Kali kedua aku call, untie tu dah mula sedar. BP dah stabil dan O2 saturationnya 100%.

Menurut rekod hospital, untie tu pernah kena perkara yang sama selepas dapat injection di hospital. Nak kata allergik ubat, jarak masanya terlalu cepat. Setakat bengkak2 muka dan gatal2 kulit aku biasa jumpa tapi yang terus pengsan, inilah pertama kali. Pengalaman cukup berharga bagiku.

6. Pengurus pasukan Manchester City kena pecat walaupun menang 4-3 dengan Sunderland. Aku tengah tunggu bila pengurus Liverpool akan kena pecat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan