Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

28 Disember 2009

Aku dan Persiapan Naik Sekolah

Minggu depan sessi persekolahan baru akan bermula. Menyediakan persiapan anak2 dah jadi semacam rutin bagi ibubapa sepertiku. Hujung tahun memang nak kena sediakan duit lebih sedikit untuk persiapan mereka. Kalau tahun2 sebelum ni, kakitangan kerajaan ada duit imbuhan atau bonus, tapi tahun ini Najib tak nak beri pulak. Tak cukup bagdet katanya.

Bagaimanapun, ada duit ke takda, ada bonus ke takda, persiapan anak2 nak kena sediakan jugak. Tahun depan 3 orang anak aku dah semakin membesar. Yang sulong naik tingkatan satu. Ainaa naik darjah empat dan Ameel naik darjah tiga. Budak2 sedang membesar, baju tahun2 lepas memang tak muat punya. Masing2 nak kena sediakan yang baru. Nasib baik Ameel ikut jejak langkah kakak dan abangnya. Jadi pengawas sekolah. Maka, baju2 abang dan kakak boleh dipakai untuk sementara.

Setiap kali persekolahan baru, masing2 nak pakaian seorang 3 pasang sekurang2nya. Sehelai baju jenama Canggih dah 29.90 ringgit. Beli banyak ke sikit ke, harganya sebegitu. Takda kurang. Takda tawar-menawar. Itu belum kira seluar panjang, kain dan stokin. Jugak kelengkapan sekolah ugama. Jenama Canggih memang sesuai dengan anak2 aku. Walaupun harganya agak tinggi tapi ianya berkualiti. Bila berkualiti, maksudnya tahan lama dan selesa dipakai. Nak membasuhnya senang, nak menggosoknya pun senang. Aku pernah try jenama lain yang lebih murah. Pakai memang tak selesa dan nak menggosoknya pun susah. Bila anak2 komplen tak selesa memakainya, takkan kita nak paksa pulak kan?

Budak2 sekarang memang pandai betul memilih. Kasut nak yang tapak merah, nak yang bertali, tak nak yang jenis itulah, tak suka yang jenis inilah. Kalau kat PLaza Angsana, sana-sini ada gerai jual kasut sekolah Converse. Memang ringan, lembut dan selesa. Tapi harganya RM79.90. sepasang. Tak boleh tawar walau sesen pun. Aku belum terfikir nak belikan anak aku kasut sekolah berharga 80 ringgit. Paling mahal 30 ringgit. Itu standard aku. Dulu masa aku sekolah rendah, pakai kasut getah aje. Tak sampai pun 5 ringgit harganya. Beg sekolah pun sama. Kalau dulu semua sibuk nak yang ada gambar kartun seperti Barbie, Batman, Ben 10 tapi sekarang tak lagi. Itu untuk budak2 kecik kata mereka. Yang ada kocek banyak pun tak nak. Beg yang boleh bertahan sampai hujung tahun harganya sekitar 50-70 ringgit. Kalau beli yang kurang 30 ringgit, bulan 6 nanti akan mintak yang baru.

Nasib baiklah wife aku cikgu sekolah. Alat2 tulis, buku2 latihan dan ulangkaji wife aku pandai pilih. Awal2 tahun nanti, ramailah penjual2 buku beri sampel buku2 kerja dan latihan kat wife untuk promote kat anak2 murid. Itu kira free. Kalau emak tak nak guna, anak2 boleh pakai.

Menjelang naik sekolah ni, anak2 bujang aku nak kena potong rambut. Kalau dulu masa dia orang kecik2 senang aje. Masuk kedai, cakap no 3 atau 4. Tak sampai 10 minit, dia mesin satu kepala. Tak payah pening2 nak fashion2. Sikat belah tepi, belah tengah, buat jambul. Tapi sejak mereka kenal ramai pemain bolasepak ni, rambut nak kena ada stail dan fashion. Mereka dah pandai guna gel dan minyak rambut. Jangan mimpilah nak potong no 3 atau no 4 lagi. Kalau potong, atas tak nak pendek sangat, sideburn nak biar panjang, nak ada jambul depan macam Beckham atau Fabregas. Jadi waktu barber tu potong, aku kena perhati betul2. Kan barber tu warga India? Perkataan melayu hanya berapa kerat yang dia faham. Kalau kita cakap dia mengangguk macam faham. Tapi nanti lain pulak jadinya. Kalau camtu, 2 hari 2 malam anak bujang aku muncung. Nak pergi sekolah pun takut kawan ejek. Fashion rambutnya tak memenuhi citarasa. Susah jadi bapak.

Waktu naik sekolah nanti, banyaklah borang2 yang nak kena isi. Tiap2 tahun asyik isi borang yang sama aje. Kan benda2 tu dah ada dalam rekod. Apasal nak kena isi semula? Bukannya tiap kali tukar tahun tahun, emak atau bapak tukar orang lain. Yang aku tak suka isi borang ialah hal2 peribadi pun nak tanya. Apa kaitan no fail cukai pendapatan dan pendapatan tahunan dengan biodata anak2 aku pun tak fahamlah. Yang mintak salinan bil air dan api pun ada. Mengalahkan nak buat pinjaman bank gamaknya.

Saat2 begini kadang2 terfikir gak. Alangkah seronoknya kalau takda anak2 kecik. Tak payah pening2 kepala. Tapi kalau difikir betul2, seronok ke bila takda anak ni? Tak ke rasa sepi dan sunyi hidup ini?

"...Anak2 itu bukan anugerah. Itu tanggungjawab..."

1 ulasan:

  1. "...Anak2 itu bukan anugerah. Itu tanggungjawab..."

    ..dan juga suatu pelaburan...harap-harap untung..

    BalasPadam