Aku dan Statistik

Kata Carian

19 Disember 2009

Aku di Prime City Kluang

2 minggu kebelakangan ini aku cukup sibuk. Urusan di klinik, urusan jaga anak bila wife ke kelas dan juga urusan baikpulih rumah lama aku. Semalam, aku serah kunci rumah kepada penyewa baru aku. Selepas terkena sekali, kali ini aku waspada sikit. Kali ini aku buat perjanjian hitam putih. Nanti aku uploadkan draf perjanjian itu. InsyaAllah, penyewa kali ini berhemah sikit. Lebih rajin bekerja dan juga lebih ramah. Belum apa2 dah sibuk tanya nak beli rumah itu. Aku cakap boleh difikir2kan jika kena dengan harganya. Satu lagi, dia pemilik Estima juga. Kalau free boleh ajak dia join perjumpaan MEOG. Dia pakai Estima Aeras S dengan hampir full accesories termasuk rim 17".

Lepas majlis serah kunci, aku ajak famili Abang Shafiq yang telah bersusah payah menolong baikpulih rumah aku untuk sarapan pagi /lunch di Old Town White Coffee. Masing2 tengah kelaparan jadi semuanya habis licin. Lepas Jumaat, aku dan famili check in di Prime City Hotel Kluang. Tempat lepak favorite aku.

Sejak minggu lepas aku dah survey semua tempat percutian. Hotel2 di Melaka semuanya penuh. Begitu juga dengan Port Dickson dan Putrajaya. Jadi bila dah takda pilihan,di hotel inilah tempat yang paling sesuai untuk aku merehatkan badan dan fikiran. Masa aku booking bilik pun, mereka dah ada rekod aku dah. Hampir setiap tahun aku pasti menginap di sini. Dengan menggunakan taraf kakitangan kerajaan wife, aku dapat diskaun 30%. Bilik famili dengan 2 katil besar, free breakfast, free welcome drink, free morning newspaper, free parking dan unlimited internet access. Semuanya dibawah 250 ringgit.

Juga 10 sebab kenapa aku suka ke Kluang:
1. Jarak perjalanan yang kurang daripada sejam melalui highway. Tol RM7.50 dan minyak RM10.00 seperjalanan.
2. Wife senang nak shopping sebab Uda Ocean dan yang terbaru Parkson Grand hanya disebelah hotel.
3. Aku dan anak2 bujang aku boleh tengok wayang kat MBO Kluang Parade.
4. Anak2 aku senang nak download game PSP yang baru.
5. Aku boleh tambah koleksi mainan Naruto aku.
6. Aku dan famili boleh berendam dalam kolam tanpa had.
7. Famili senang nak makan hidangan2 kegemaran di Restoran 2CT yang terletak kira2 5 minit perjalanan daripada hotel.
8. Balik daripada Kluang boleh singgah rumah emak dan emak mertua.
9. Mengembalikan nostalgia ketika belajar di Sek Men Sains Johor dulu.
10. Jalan2 di sekitar Kluang dah familiar sangat dengan aku. Tak payah guna GPS dah.

Disebabkan aku dah ada rekod kat hotel ini, urusan check in tak sampai 5 minit. Lepas dapat bilik, aku turun ke Bistro Cafe untuk redeem kupon. Free Welcome Drink. Anak2 order Nasi Goreng Kampung beserta Ayam Goreng manakala aku try Rojak Petis. Duduk sembang2 sambil layan internet kat Coffee House memang terasa macam orang kaya pulak. Kalau dulu tempat2 camni aku takut nak masuk, sekarang ni semua tempat aku redah. Cuma yang aku bengang ialah ada makhluk lain yang kurang ajar. Dalam restoran berhawa dingin pun nak hisap rokok jugak. Pantang betul aku...

Bila dah kenyang, aku dan famili berjalan kaki ke Kluang Parade. Mula2 aku ke MBO untuk booking tiket wayang manakala wife dah sangkut kat jualan pembukaan Parkson Grand yang bermula semalam. Terbang jugak beratus2 ringgit sebab beli peralatan dapur ala-ala Vantage yang dijual murah. Aku redeem Bonuslink point yang dah 3 tahun aku kumpul. Dapat tukar ke baucer Parkson bernilai RM60.00. Wife beli lagi mangkuk Vantage. Wife siap pesan lepas ni kena beli minyak Shell selalu. Boleh kumpul lebih mata. Boleh beli lebih banyak pinggan mangkuk.

Aku pula terbeli External HD Seagate 320GB dan Antivirus Kaspersky yang selama ini aku cari. Pukul 7 malam, balik ke bilik sekejap sebelum pergi makan malam di restoran kegemaran aku. Juga dengan berjalan kaki sahaja. Masakan kali ini cukup2 menyelerakan. Siakap Tiga Rasa, Sotong Masam Manis, Tomyam dan Kailan Ikan Masin. Layanannya pantas dan cekap. Kalau ke Kluang, memang rugi kalau tak singgah kat restoran ini.

Pukul 9.20 malam, aku bergegas jalan kaki ke panggung wayang. Pening jugak nak cari jalan dan eskalator di dalam Kluang Parade. Bila masuk wayang dah start. Ada Cina couple dah curi tempat duduk aku. Langsung takda kata sorry bila aku terkial2 cari tempat duduk aku. Apa2pun, wayang Avatar memang lain daripada yang lain. Aku dan anak2 sangat2 puashati dengan jalan ceritanya dan visual effectnya. Patutlah The Star beri 4 bintang. Memang nak kena tengok lagi kat panggung yang lebih canggih. Baru puashati.

Pukul 12.15, aku keluar daripada panggung. Juga sesat dan tak jumpa jalan keluar bila semua pintu dan dimangga. Akhirnya aku ikut laluan kereta. Barulah dapat jalan balik. Sampai kat depan lif, ada satu Cina baru keluar lif. Mangkuk ayun tu hisap rokok dalam lif. Bila kami masuk, menahan nafas sampai tingkat 10. Tak faham betul aku dengan makhluk2 perokok ni. Signboard besar2 pun masih tak nampak. Memang patutlah perokok ramai yang cepat mampus. Aku bukan anti rokok. Aku anti perokok yang tak tahu adap dan sivik.

Jumpa lagi...

5 ulasan:

1. salam.. sek men sains batch bile ekk?

BalasPadam
  2. ohh ok... super senior ler ni.. saya spm1995..

3. Maaf cakap.
    Saya tak suka sekolah ni.
    Lebih banyak kenangan pahit drp manis.

Salam perkenalan.

4. eh same here..

saya pun lebey byk kenangan pahit dr manis kat sini..

tapi jodoh saya pun ex-smsj juge.. :).. tu tak pahit la, xde kena mengena pun dgn kenangan di smsj.. sbb kami ditakdirkan berjumpe semula kat U..

actually saya tgh cari info hotel prime city, terjumpe blog nih..