Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

31 Disember 2009

Antara keperluan dan kemahuan

Berikut adalah benda-benda yang aku telah beli sepanjang 2009. Hampir 90 % adalah kerana menurut kemahuan hati dan bukannya keperluan. Barang2 keperluan seperti baju, seluar, stokin dan kasut aku ketepikan demi memenuhi kemahuanku. Antaranya ialah:

1. Upgrade skirting Estima daripada fiber yang keras( bukan original) kepada PU yang lebih solid dan cun. Aku juga pasang signal cover untuk match dengan gaya terkini. Semuanya RM2.5K. Estima aku memang nampak lebih sporty dan garang berbanding keadaan asal.

2. Aku telah trade in kereta Proton Wira 1.5SE yang baru 2 tahun aku pakai dengan mileage kurang daripada 100K kepada Honda Accord 2.0 VTec. Aku kena bayar bank RM2K sebelum boleh trade in. Selepas dapat Accord, aku pasang pulak tinted, door visor, side step, front grille cover, floor mat dan Modulo skirting. Kereta berharga RM148K dan aksesorinya RM 5K. Bila terasa kepenatan atau tension selepas seharian melayan karenah pesakit, perasaan itu hilang serta-merta bila dapat masuk dan seterusnya memandu Accord pulang ke rumah.

3. Aku tambah satu lagi koleksi lensa kamera aku sekembalinya daripada konvokesyen wife di PWTC. Gambar2 yang diambil menggunakan kit lens tidak menepati citarasa. Apatahlagi bila tengok photographer lain yang datang dengan lens lebih canggih complete dengan lens hood, tripod, beg sandang dan diffuser. Aku beli lens Tamron F/2.8 17-55mm siap dengan lens protector dan monopod sekali. Sejak itu gambar2 yang aku ambil lebih sharp dan stabil serta memenuhi citarasaku. Semuanya berharga RM1450.

4. Aku beli satu lagi PSP untuk anakku sebagai hadiah kejayaan dalam UPSR. Ini bermakna anak bujang aku dah ada PSP sorang satu. Ada orang kata PSP melalaikan dan menyebabkan anak2 kurang memberi perhatian dalam pelajaran. Aku tak peduli orang nak kata apa tapi pendapatku, aku lebih suka tengok anak2ku bergolek2 dalam rumah main PSP banding mereka keluar rumah dan berjumpa kawan2 yang aku tak tahu apa mereka buat diluar sana. Sememangnya ada game yang terlalu ganas dan kejam. Tapi setakat game lumba kereta Need For Speed atau main bola sepak Football Manager dan PES 11 takda salahnya. Satu PSP lengkap dengan memory card 4GB dan akesesori yang lain berharga RM 625. Satu game berharga RM3 tetapi update software antara RM15-25.

5. Aku upgrade klinik aku tahun ini dengan memperbesarkan ruang menunggu dan bilik surgeri. Aku juga pasang tinted gelap kat cermin depan dan upgrade lampu2 sorot di ruang menunggu. Aircond bilik aku, aku tukar baru selepas yang lama mengalami kerosakan. Kesemuanya melebihi RM5K.

6. Tahun ini juga aku banyak berjalan2 dan membuang duit dengan tidur di hotel2 seperti di Johor Bahru, Kuala Lumpur, Bukit Merah dan juga Kluang. Semuanya kerana isteri dan anak2. Juga menghilangkan kebosanan sebab asyik bekerja aje. Entah bila dapat keluar negara pulak.

7. Aku juga banyak membuang duit dengan mengunjungi restoran2 yang menawarkan tempat yang lebih selesa sambil dihidangkan dengan makanan yang lebih sedap. Tahun ini sahaja dah lebih 10 kali aku berkunjung ke OLD TOWN WHITE COFFEE. Suasana yang selesa dan roti kering/kopi ais yang sedap menyebabkan aku tak jemu2 untuk datang kesana. Untuk tahun 2010, aku dah membeli Citizen Card mereka untuk mendapatkan diskaun.

8. Aku sering membuang duit membeli mainan budak2 seperti Robot Gundam, Zoid dan action figures yang lain untuk menambah koleksi di almariku. Ada orang kata perangai aku mengalahkan budak2 bila masuk kedai mainan tetapi itulah hobiku. Aku tak pernah buang duit dengan mengunjungi kelab2 golf atau menghisap rokok. Jadi, aku tak peduli orang nak kata apa.

3 ulasan: