Catatan

Tunjukkan catatan dari Februari, 2010

Aku Pun Turut Tersinggung

P.S  Apakah hak penganut ugama lain mempersoalkan undang2 Islam?  Dasar perikemanusiaan dan hak-hak kebebasan individu tidak boleh menghalalkan yang haram.  Yang haram tetap haram.  Mempolitikkan isu2 ugama untuk kepentingan peribadi adalah menjijikkan.
KUALA LUMPUR, Malaysia – The Malaysian government has threatened action against the country's biggest English-language daily over an article criticizing the caning of three Muslim women, an official said Thursday.
The Home Ministry found the article published in The Star last Friday may threaten "public order," said Abdul Razak Abdul Latif, a senior ministry official.
The government threat against The Star is likely to fuel concerns that the government is succumbing to conservative Islamists who appear to be gaining influence in this Muslim-majority country. Malaysia has long been seen as a model of moderate and progressive Islamic society.
In the opinion piece, The Star managing editor P. Gunasegaram, a non-Muslim, criticize…

Aku dan Merawat Kes Kecemasan

Kalau mengikut Akta Kemudahan Dan Perkhidmatan Jagaan Klinik Swasta 1998, klinik swasta macam aku mesti dilengkapkan dengan peralatan2 kecemasan seperti berikut:
1. Resusitation Sets.




2. Oxygen tank.


3. Intravenous Drip Set.

4. Drip stand.


Peralatan2 ini wajib disimpan di klinik sebagai memenuhi syarat2 akta tersebut. Semasa akta ini baru dikuatkuasakan, ramai doktor2 terutama yang dah senior menyuarakan perasaan tak puashati mereka kerana terlalu banyak benda2 tak logik yang pihak kerajaan mahukan sebelum sesebuah klinik itu boleh didaftarkan.

Antaranya ialah doktor itu perlu melampirkan sijil2 mereka termasuk sijil pendaftaran penuh, ijazah juga surat sumpah menyatakan doktor itu bukan seorang yang muflis dan tidak terlibat dengan jenayah. Ramai doktor mengeluh sebab mereka dah tak tahu kat mana mereka simpan sijil2 tersebut. Kalau dilihat borang pendaftaran tersebut, memang banyak benda termasuk modal syarikat perlu diisytiharkan. Leceh betul. Untuk klinik2 yang sedia ada beberapa…

Aku dan Nissan Fairlady

What would be a great car to drive on a long haul to and from Johor Baru? To have a comfortable drive, a BMW 7 Series or a Mercedes-Benz s Class would be ideal; if you couldn’t get any one of these, an E Class or a 5 Series would suffice as well. However, if it is fun you want, what better car than the Nisan 370Z?

Yes, that was the car, courtesy of Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd, the local importers and distributors of the Nissan brand that was given to me (for a short spate of 3 days) for the journey.

Launched not long ago, the test cat that came to me has already got 11,000 kilometres on the clock; I am not the first to test it, and obviously the bunch of journalists who have taken it before me have all maximised the mileage. You’d have to be retarded or very busy, not to keep this car on the road every minute you have it!

The reason is obvious; the Nissan 370Z is a road monster built for one purpose only, to perform, and to perform to the limit if necessary. With a new 3.7 litre V…

Aku dan Mercedes C200K

Imej
Given the fact that more and more young Malaysian executives are earning higher incomes, DaimlerChrysler is looking to cash in on it with the introduction of the new W204 Mercedes-Benz C-Class. As usual, the grapevine has been buzzing with news of the imminent launch of the W204 Mercedes following its debut earlier in the year at the Geneva Motor Show.

The new C-Class comes with two faces, the Elegance having a more conventional front mask, made up of the familiar-looking Mercedes grille, topped with the iconic three-pointed star mounted on the bonnet immediately behind the grille. The Avantgarde looks more aggressive, with a large three-pointed star mounted to the grille itself, and minus the star on the bonnet, the slot being taken by a Mercedes-Benz badge. The body shape and design is absolutely new, but many of the Mercedes-Benz DNA and design cues are retained.

Inside, the trimmings are in-line with what customers would expect in a Mercedes-Benz; leather seats, high quality, two…

Aku dan Mini Cooper S

Having always been a Mini fan, ever since I met this mechanic guy in Seremban in 1965 (I was just a kid then) who had a Cooper S that he raced at that then faraway place called Kuala Lumpur. At that time, he bragged about getting 8th position in a race. It impressed me then, but I now know that only winning first counts. Still, that incident left an indelible impression on me. My dream of being a racing driver was born out of that chance encounter, and although I have never had the opportunity to own a Cooper S, it has until today, remained one of my ambitions. I did own a Clubman for a short while, but that was a long time ago. For me, the allure of the Mini will always be there.

So when BMW Malaysia called me to ask if I would like to have the JCW Mini for a weekend, I dropped everything to collect it, and I have not regretted it one bit.

The Mini of today is very different from those little cars of fifty years ago; but the spirit lives on – the characteristic front grille, although …

Aku dan Petua Murah Rezeki

20 PETUA MURAH REZEKI

1. Jangan sekali-kali lupa untuk menunaikan ibadah kepada Allah SWT. Walau sibuk macamana sekalipun, pastikan diri kita sentiasa menunaikan perintah2 Allah. Beribadah kepada Allah, maka insyaAllah pasti diri kita akan dimurahkan rezeki dan mendapat keberkatan. Allah (SWT) tidak
sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

"Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. "
(Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)
2. Memperbanyak istighfar.
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah (SWT) , yang menjadi sebab Allah (SWT) jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba.

Sabda Nabi s.a.w.:
"Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah (SWT) s.w.t a…

Aku Dah Penat

Kerja, kerja, kerja.
Tak kat klinik, buat kerja2 rumah.
Tak buat kerja2 rumah, kena uruskan anak2.
Ambik anak balik sekolah,
hantar anak ke latihan sukan dan sebagainya.
Wife aku pun sama.
Masa untuk duduk berbual2 langsung takda.
Dalam fikiran hanya kerja, kerja dan kerja.
Hujung2 minggu pun masih sibuk dengan kerja2 rumah.
Cuti 24 jam rasa tak cukup.
Nak balik kampung pun dah makin jarang2.

Aku dah penat.
Dah bosan bekerja.
Apatahlagi bila yang datang klinik,
muka2 yang kaki MC.
Menyampah.
Menyumpah seranah.
Tapi dalam hati ajelah.
Ada beberapa patient berani tanya kat aku,
apasal doktor asyik datang lambat aje?
Senang aje aku jawap.
" Kakak, kalau 10 kali kakak datang ini klinik;
siang ke, malam ke, pagi ke, petang ke,
kakak tengok ini muka juga. "
" Saya kerja satu hari 9 pagi sampai 10 malam.
Hari-hari kecuali hari minggu.
Saya sudah banyak penat.
Kalau kakak tak mahu tunggu,
kakak boleh pergi lain klinik.
Saya sudah tarak kisah punya."
Staf klinik aku pun da…

Aku dan Wan Azizah

Apa Wan Azizah tunggu lagi? Ini lah masanya! Orang biasa pun sudah boleh agak, mana mungkin mahkamah persekutuan akan gugurkan kes Anwar sedangkan kes sudah berjalan dan mengugurkan kes sebelum didengar adalah satu prinsip yang melanggar kedaulatan undang-undang.
Belum pernah ada seorang tertuduh boleh menangguh kes sehingga lebih 25 kali. Siap mahu gugur kes, gugur pasukan pendakwaan dan gugur hakim. Penjenayah perang Saddam Hussien pun tak buat macam itu.
Hanya orang buta sahaja yang masih percaya Anwar tidak bersalah. Daripada tak berani bersumpah sehingga tangguh kes, peguam beliau sendiri Karpal Singh merupakan orang yang mendedahkan kes liwat pertama Anwar semasa tahun 1998 dahulu, 5 bulan sebelum Anwar dipecat Mahathir.
Berani kerana benar, takut kerana salah. Sudah terang lagi bersuluh, ramai bekas penyokong Anwar sudah mula buka mata. Jika dahulu mereka percaya ini merupakan satu konspirasi namun hari ini tidak lagi. Mereka semakin sangsi apabila melihat gerak geri dan gelaga…

Aku Pun Dah Fed Up

Imej
Yearly complaints keep falling on deaf ears THE nuisance of exploding firecrackers has now become a perennial bane for most people who want to enjoy their holidays without the nerve-wracking din caused by firecrackers during most festive seasons.
Numerous complaints have been written, aired and discussed over the various media, yet there doesn’t seem to be a solution to this problem. The finger has been pointed at the police, the Customs and other law enforcement agencies.
The easy availability of these contraband has been an issue of contention for years and there seems to be no end to this problem which has plagued law-abiding citizens in need of a good night’s rest who have their nerves jarred by the deafening din of these explosives at all times of the day and night.
Tomorrow, the eighth night of the lunar new year, another stressful night is in store for most people. We are resigned to the fact that the so-called law enforcers have no power to solve this problem, which is a disg…

Aku dan Kisah Bapa2 Sekarang

Kisah#1

Seorang bapa. Ada anak bersekolah di sekolah asrama. Tingkatan 2. Sekarang ni ramai yang cuti panjang sebab menyambung cuti tahun baru Cina. Tapi sekolah asrama anak dia bercuti sampai hari Rabu sahaja. Hari Khamis dah kena naik sekolah. Kena balik asrama. Petang Jumaat hantar SMS kat aku. Mintak tolong tuliskan MC untuk anak dia. Nak menyambung cuti Khamis dan Jumaat.

Bagus sungguh jadi bapak sekarang. Zaman aku dulu jangan mimpilah nak ambik2 MC camtu. Demam sampai gigil2 pun aku gagahkan jugak naik keretapi nak balik asrama. Untung budak2 zaman sekarang.

Kisah #2

Seorang abah. Anak sulungnya berumur 21 tahun. Sedang belajar di UMP. Ambik course Sains Komputer. Anak dia dapat duduk hostel. Makin senior, biliknya makin ke atas. Tahun ini kena duduk di tingkat empat. Masalahnya ialah kat hostelnya, air selalu takda. Jadi anak dia kena selalu naik turun tangga untuk cari bekalan air.

Abah dia datang jumpa aku. Dia mintak surat rekomen nak pindahkan anak dia ke tingkat bawah se…

Aku dan Singapura Oh Singapura

Imej
Taken from http://singaporedissident.blogspot.com

Above anything else, what a country needs is integrity. And this is what Singapore lacks. Without integrity, every segment of society inexorably fails and Singapore continues in decline.

Parents in fear of Lee Kuan Yew warn their children not to speak their minds against Singapore's Lee. Teachers themselves living in fear subdue their students political thoughts for political correctness.

Singaporeans detest Lee Kuan Yew 87, the Singapore strongman, whom they see as a small minded mean spirited old despot, who steals any amount of money he wants calling it a salary, a wicked man who has put away his political opponents for decades, and bankrupted and ruined them. Singaporeans instead of respecting him, live in fear of him; just as North Koreans live in fear of Kim Jung Il.

Singapore's judges have lost all respect and seen as political tools to punish Lee's opposition. In return for the dirty work, they get paid highly.

Civi…

Aku dan Tahun Baru Cina 2010

Tahun Baru datang lagi. Tahun Tiger. Apa signifikannya, takda kena mengena langsung denganku. Ada beberapa perkara yang aku tak suka bila tahun baru datang. Antaranya:

1. Tradisi bermain mercun yang bermula pada jam 12 tengahmalam.

Walaupun bermain mercun dan bunga api itu telah diharamkan di negara 1Malaysia ni, saban tahun tradisi ini makin hebat dan gempak. Tepat jam 12 malam dan berlarutan hingga ke pagi, mercun akan terus menerus dibakar. Sapa2 yang nak tidur lena malam tahun baru baik lupakanlah. Pergilah balik ke perkampungan Melayu supaya dapat tidur dengan aman dan tenteram. Kalau duduk kat bandar, setiap 5 minit pasti akan kedengaran dentuman mercun dan percikan bunga api kedengaran. Nasib baik aku taakda anak kecik. Kalau tidak, demam aku.

Ini memang dah jadi budaya dan tradisi mereka. Tak boleh nak salahkan mereka. Diharamkan macamanapun, tradisi tetap kena teruskan. Hantu2 perlu dihalau supaya tahun baru lebih meriah dan rezeki makin bertambah. Maka penyeludupan mercun …

Aku dan Hari Sukan

Minggu ini kebanyakkan sekolah sekitar daerah Kulaijaya mengadakan sukan tahunan mereka. Dengan cuaca panas terik, budak2 dikerah berlari di tengah padang. Maka ramailah yang demam, sakit tekak dan kepenatan. Itu rezeki untuk aku. Alhamdulilah.

Sekolah wife pun sama. Semalam hari sukannya. Ainaa masuk 2 acara, 4X100m dan 4X200m. Ameel masuk 3 acara. Lompat Tinggi, 4X100m dan 4X200m. Adat bertanding, ada yang menang dan ada yang kalah. Pasukan wife dan anak2 iaitu Rumah Hijau dapat no 3 keseluruhan tapi menang acara perbarisan. Wife aku saban tahun dapat jawatan yang sama; kena jadi AJK Pertolongan Cemas. Setiap tahun aku kena paksa derma First Aid kat sekolah. Biasalah...

Aku teringat zaman aku sekolah rendah dulu. Aku memang tak kuat berlari. Aku memang tak pernahnya dapat wakil sekolah ataupun rumah dalam apa2 acara. Kalau hari sukan, aku jadi ahli pengakap. Jadi kuli kat tengah padang. Tolong pegang payung cikgu2 yang tak tahan panas, tolong ambik air minum, tolong angkat palang l…

Aku dan Lawak Hari Sabtu

Karangan budak darjah 4

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk.

Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu. Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8
kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang. Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula.

Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih …

Aku dan Lawak Hari Sabtu

Actual writings on hospital charts:
1. She has no rigors or shaking chills , but her husband states she was very hot in bed last night. 2. Patient has chest pain if she lies on her left side for over a year. 3. On the second day the knee was better, and on the third day it disappeared. 4. The patient is tearful and crying constantly. She also appears to be depressed. 5. The patient has been depressed since she began seeing me in 1993. 6. Discharge status: Alive but without my permission. 7. Healthy appearing decrepit 69 year old male, mentally alert but forgetful. 8. The patient refused autopsy. 9. The patient has no previous history of suicides. 10. Patient has left his white blood cells at another hospital. 11. Patient's medical history has been remarkably insignificant with only a 40 pound weight gain in the past three days. 12. Patient had waffles for breakfast and anorexia for lunch. 13. She is numb from her toes down. 14. While i…

Aku dan Lawak Hari Sabtu

SOCIALISM
You have 2 cows.
You give one to your neighbour.

COMMUNISM
You have 2 cows.
The State takes both and gives you some milk.

FASCISM
You have 2 cows.
The State takes both and sells you some milk.

NAZISM
You have 2 cows.
The State takes both and shoots you.

BUREAUCRATISM
You have 2 cows.
The State takes both, shoots one, milks the other, and then throws the
milk away...

TRADITIONAL CAPITALISM
You have two cows.
You sell one and buy a bull.
Your herd multiplies, and the economy grows.
You sell them and retire on the income.

SURREALISM
You have two giraffes.
The government requires you to take harmonica lessons

AN AMERICAN CORPORATION
You have two cows.
You sell one, and force the other to produce the milk of four cows.
Later, you hire a consultant to analyze why the cow has dropped dead.

ENRON VENTURE CAPITALISM
You have two cows.
You sell three of them to your publicly listed company, using letters of
credit opened by your brother-in-law at the bank, then execute a
debt/equity s…

Aku dan Kenapa Lelaki Lebih Bahagia?

Men Are Just Happier People

What do you expect from such simple creatures?
Your last name stays put.
The garage is all yours.
Wedding plans take care of themselves.
Chocolate is just another snack.
You can be President.
You can never be pregnant.
You can wear a white T-shirt to a water park. You can wear NO shirt to a water park.
Car mechanics tell you the truth.
The world is your urinal.
You never have to drive to another gas station restroom because this one is just too icky.
You don't have to stop and think of which way to turn a nut on a bolt.
Same work, more pay.
Wrinkles add character.
Wedding dress $5000. Tux rental- $100.
People never stare at your chest when you're talking to them.
The occasional well-rendered belch is practically expected.
New shoes don't cut, blister, or mangle your feet.
One mood all the time.
Phone conversations are over in 30 seconds flat.
You know stuff about tanks.
A five-day vacation requires only one suitcase.
You can open all your own jars.
You get extra credi…

Aku dan Lawak Hari Sabtu

*** Puisi daripada sang suami kepada isterinya***

Isteriku,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau
mengharapkan sinaran dari ku.
Ingatlah bahtera yg kita kayuh,
begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi,
hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauan ku.

Lantas aku ingat satu hal bahawa
Tuhan mencipta bukan hanya bumi,
malah ada planet lain yang juga
mengharapkan sinaranku.

Lalu.....
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku
diperlukan di planet lain...


***Balasan Puisi sang isteri***

Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu
kepada segala planet yang
telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga
seperti aku perlukan cahayamu
dan....

akupun juga tidak akan merasa
kekurangan dengan sinaran mu...

AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang
berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyina…

Aku dan Minyak Naik Lagi

PANTUN HARGA MINYAK NAIK
Hari nie tah hari berapa Pak Lah jadi PM kami
Memang dari dulu kami sokong sampai lani
Tapi hari nie, buka mata, senak perut anak bini
Tengok Pak Lah habag minyak naik lagi

Memang kami tak tau pasai ekonomi
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni
Tapi sampai bila nak jadi lagu nie
Dapat gaji habis tak berbaki

Pak Lah habag tak boleh buat apa
Nie semua ekonomi dunia
Kalau tak naik nanti dunia kata apa
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka

Dulu Pak Lah kata nak jaga rakyat
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat
Nie dok nampak macam nak telan kederat
Dok nampak kami yang nak melarat

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat
Kunun tak mau tengok rakyat hidup melarat
Tapi kalau macam nie punya sarat
Darah rakyat pun boleh sejat

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi
Kunun asyik kerajaan saja dok bagi
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi
Tu...yang lima tahun sekali tu....sapa bagi??

Tiap kali naik harga, dok banding sini sana
Hampa tengok, kat Thailand lag…

Aku dan 3 Idiots

Imej
Selepas tengok Aamir Khan dalam Ghanjini, aku rasa aku tak boleh missed lagi lakonan dia. Ghanjini adalah a perfect film sebagaimana Aamir Khan juga adalah perfectionist. Kalau Ghanjini banyak adegan2 ganas, 3 Idiots pula penuh dengan lawak2 pandai yang mengenakan orang. Aku suka cerita ini.

Ianya mengisahkan kehidupan pelajar2 kejuruteraan di sebuah universiti terkenal di India. Ketegangan, kegagalan dan ketensionan hidup sebagai pelajar kejuruteraan ditampilkan dengan jalan cerita yang mudah dan penuh dengan unsur2 humor. Ianya mengisahkan kehidupan 3 pelajar satu dorm yang berjuang untuk memajukan diri. Seorang yang belajar kejuruteraan hanya kerana nak memenuhi cita2 ayahnya, seorang yang nak keluar daripada belenggu kemiskinan dan seorang lagi kerana betul2 minat ingin belajar.

Kehidupan seorang pelajar tentunya bermula dan berakhir di kelas2 dan dewan peperiksaan. Markah2 peperiksaan menentukan masa depan. Mana yang gagal, ramai yang bunuh diri. Tapi tidak bagi Ranchos, watak Aam…

Aku dan Kawan Lamaku: Neil Amri

Aku dan Neil Amri memang dah lama berkawan. Banyak sungguh kenangan pahit manis masa sama2 belajar dulu aku kongsi bersamanya. Namun selepas masing2 dapat ijazah MBBS dan sibuk dengan kehidupan masing2, kami langsung tak pernah berjumpa. Rasanya kali terakhir berjumpa ialah masa reunion di Port Dickson kira2 10 tahun yang lepas. Masa tu aku masih pakai Iswara putih aku dan Neil dengan Wira Aeroback dia. Sama2 jadi doktor cabuk di hospital kerajaan.

Yang aku tahu masa aku hantar notis berhenti kerja dengan kerajaan, dia sambung belajar lagi di USM untuk jadi Surgeon. Tahun lepas secara tak sengaja aku dapat nombor telefon dia daripada Jemie. Aku call dia. Masa tu dia dah jadi surgeon dah. Dia tengah buat attachment kat Hospital Tengku Ampuan Afzan di Kuantan. Kadang2 aku berhubung dengan dia melalui Yahoo! Messenger namun kesibukannya menyebabkan aku jarang kacau dia.

Bulan lepas, aku dapat tahu dia nak sambung buat attachment kat Singapore. Dia memang dah jadi Surgeon kat Hospital Sg…