Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

22 Jun 2010

Aku malu dengan MACC

A VIEW FROM A KADIR JASIN
( http://kadirjasin.blogspot.com )

“I SHARE the sentiments of the DAP secretary-general Lim Guan Eng, who is also Penang Chief Minister, that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has a lot to explain about the acquittal of two former Perak PKR State Executive Council members and three others for corruption.

Lim was responding to the acquittal of the Behrang State Assemblyman Jamaluddin Mohd Radzi and his Changkat Jering compatriot, Mohd Osman Jailu by the Ipoh Sessions Court on Apr. 23 without their defence being called.

However, it’s convenient for Lim to omit the fact that the court on April 2 acquitted Wong Chuan How, the special officer to its Selangor Executive Council Member, Ronnie Liu on charges of submitting a falsified allocation form and invoice, without his defence being called, and three weeks later on April 21 he was freed of a charge of criminal breach of trust involving RM5,000.

The oppositions’ stance with regards to court cases is also predictable. When the courts ruled in favour of their members it was justice and fairness.

But when the same court ruled against them, it was injustice and unfairness.

The DAP and its Pakatan Rakyat allies did not make a huge fuss when the MACC cleared the BN Malacca Chief Minister, Datuk Mohd Ali Rustam, of corruption allegations.

That’s only because the agency also simultaneously cleared their Selangor Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, of similar allegations.

I think we should go a step further. We should insist that the MACC and the Attorney General’s Chamber explain why they failed to get convictions for many of the high-profile corruption and criminal breach of trust (CBT) cases taken to court.

When these cases were taken to court, they were celebrated as watertight and the state was almost certain to win. But so far, the cases taken to court in the opening days of Tun Abdullah Ahmad Badawi’s administration had been thrown out.

But the acquittal of the more recent cases does not auger well for the supposedly more powerful and independent MACC.

On June 27, 2007 the Kuala Lumpur Sessions Court found the late Tan Sri Eric Chia Eng Hock not guilty of CBT involving RM76.4mil, a case that made headline and one that had supposedly taken the Anti-Corruption Agency, the MACC’s predecessor, to faraway places like Japan and Switzerland.

In May 2009 the Kuala Lumpur High Court acquitted former Felcra director-general Datuk Mustapa Juman of criminal breach of trust involving RM40 million on May 6, 7 and 9, 1997.

Then on August 12, 2009, the former Land and Co-operative Development Minister, Tan Sri Kasitah Gaddam, was acquitted by the Kuala Lumpur High Court of charges of corrupt practice and cheating in 1996.

The court also freed the former Selangor State Executive Councillor, Datuk Saidin Thamby, of a corruption charge. He was charged with accepting a RM1 million cheque as gratification from Nusantara Network Sdn Bhd for assisting it to obtain approval from the state executive council for a piece of land.

There are many more corruption and CBT cases involving senior civil servants, top-ranking police officers and private sector executives that were thrown out by the court.

The more recent acquittals of high-profiled corruption and CBT cases do not auger well for the MACC and the AG’s Chamber since the latter is supposed to wield greater power and independence.

It has to be noted that although the MACC had been given wider power and independence to investigate corruption cases, the prosecution continues to be conducted by the AG’s Chamber.

Unless the MACC and the AG’s Chamber are able to get a higher conviction rate, the public should not be blamed if they once against lose confidence in the two key agencies that are in the forefront in the fight against corruption.”

MY VIEW PULAK:

Aku bukannya anti dengan lawyer atau sistem kehakiman di Malaysia. Tetapi aku anti dengan orang2 kerajaan yang hanya makan gaji buta dan tak tahu buat kerja. Masa tangkap pemakan2 rasuah ni, bukan main lagi hebohnya. Bukti kukuhlah, saksi2 boleh dipercayailah, sumber2 sahihlah dan segala macam wayang. Belum apa2 lagi dah cerita macam2, duit juta2 dirampas, harta-benda disita, habuan2 perempuan dan segala2nya dibongkar. Kita sebagai rakyat buta2 percaya dan yakin bahawa habislah penyangak2 dan perompak2 duit rakyat ni.

Tapi bila kes masuk mahkamah, segala2nya berubah. Bukti2 semua hilang, saksi2 semua belot, sumber2 sahih hanya cakap2 mulut aje. Bila kena soal balas dengan peguambela, semua cerita bertukar. Tak ingat, tak pasti, tak tahu, tak buat, semuanya jawapan2 negatif. Kalau aku sebagai hakim, aku hentam betul2 sapa2 yang bawak kes tu ke mahkamah. Present case macam budak2 sekolah lawan berbahas kat kelas. Semua main hentam sahaja. Penghabisnya, tak seorang pun sangkut. Yang didakwa semuanya seolah2 alim ulama yang suci, tulus, bersih, murni dan apa2 yg didakwa hanyalah fitnah orang tertentu untuk menjatuhkan mereka.

MACC perlu berubah. Untuk kes2 ikan jerung dan ikan JAWS ni, letaklah pegawai2 yang senior dan peguam2 yang berkaliber untuk menjalankan kes. Bukannya disuruh budak2 hingusan yang baru nak belajar. Kena sergah sikit dengan Karpal Singh terus terdiam dan mungkin terkencing dalam seluar. Sebagai rakyat biasa, aku selalu beranggapan bahawa pegawai2 pendakwa semuanya tak buat kerja dan buat kerja ibarat melepaskan batuk di tangga. Aku tak nak komen pasal saksi dah dibayar untuk ubah kenyataan, untuk hilangkan bukti atau untuk buat kerja sambil lewa. Itu fitnah namanya.

Kerajaan perlu berbuat sesuatu. Takkanlah hanya berjaya sabitkan kes2 polis ambik duit kopi 20-30 ringgit tapi kes2 ahli2 politik ambik duit rakyat juta2 lepas begitu sahaja. Aku dah bosan. Sebagaimana 4 tahun lepas aku boikot pilihanraya, mungkin aku akan boikot lagi pilihanraya akan datang.

Aku nak tunggu kesudahan kes2 penyeludupan dan penyelewengan pasir yang kononnya MACC telah berjaya membongkarnya. Selepas itu barulah aku akan buat pilihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan