Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

05 Ogos 2010

Aku dan bulan Ramadan

Bulan Ramadan akan menjelang kira2 seminggu aje lagi. Nampaknya tauke2 perabot dan tauke2 hotel dah mula mempromosikan produk2 mereka. Memanglah mereka bukan Islam dan mereka hanya nak untung sahaja. Tetapi sebagai umat Islam kita patut tegur dan beritahu mereka bahawa bulan Ramadan bukannya bulan persediaan untuk menyambut Hari Raya semata2. Bulan Ramadan juga bukannya bulan untuk makan2 di waktu malam semata2. Kesucian bulan Ramadan perlu dijaga dengan berpuasa disiang hari dan beribadat di waktu malam.

Apa kaitan Bulan Ramadan dengan diskaun 50% aku pun tak faham.


Begitu juga berpuasa di bilik hotel. Siap dengan makan sahur dan berbuka sekali. Kan patutnya berpuasa di rumah dan ke masjid/surau untuk bertarawih?
Kalau kita tengok iklan berbuka puasa di hotel2, menunya kadang2 sampai 100 jenis. Harganya tidak kurang RM50++ seorang. Yang mencecah RM100++ pun ada. Giler ke apa? Tak tergamak aku nak keluarkan duit banyak tu untuk makan sahaja.

Tahun ini aku boikot tak nak buka puasa kat hotel2. Sebabnya kebanyakan hotel2 tidak mempunyai lesen halal yang sah. Berbuka puasa kat rumah emak atau emak mertua lebih afdal rasanya. Jimat pun jimat. Sedap pun sedap.

Prepare food the halal way

KUALA LUMPUR: Hotels and restaurants offering Ramadan buffets must prepare food according to halal standards or risk facing heavy fines, the Islamic Dev­elopment Department (Jakim) said.

Its assistant director Mohd Amri Abdullah said certificates, however, were not necessary as long as operators complied with halal procedures.

“Feedback from the public is welcome as we do not have time to conduct spotchecks on every outlet,” he told reporters after presenting a halal certificate to Grand Seasons Hotel here yesterday.

He said under the Trade Description Act 1972, operators found using non-halal ingredients in such buffet spreads faced fines of up to RM250,000 for the first offence and RM500,000 for a subsequent offence.

Amri encouraged food outlets to apply for and display halal certificates to serve as an assurance to Muslim customers.

“According to figures, hotels which displayed halal certificates had 20% more business compared with those without them,’’ he added.

On the certificate presented to Grand Seasons, he said the hotel had previously failed to adhere to some minor requirements and had its certificate revoked.

“Jakim is very strict with halal requirements,” he said, adding that the department was now satisfied the hotel complied with the requirements.

Grand Seasons general manager Vincent Pillai said the hotel lost over RM300,000 worth of business in the one week since its halal certificate was revoked.

“Fortunately, Jakim acted promptly to restore the certificate,’’ he said, adding that business was now back to normal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan