Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

30 Disember 2010

Aku dan Ikan Bakar Sekinchan

Hari ini aku try resepi baru.
Teringin nak makan Ikan Bakar Sekinchan yang mahal tu.
Aku dapat cari resepinya kat internet.
Banyak variasi.
Jadi aku ubahsuai ikut selera aku.
Nak cuba?



1. Ikan kembung segar dibelah dua dan bakar atas daun pisang.
Tutup dengan sesuatu supaya cepat masak.



2. Kisar Cili kering, bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas dan belacan.
3. Tumis hingga garing.
4. Tambahkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa.
5. Tutup api bila kuah jadi agak pekat.





6. Siramkan kuah ke atas ikan, perahkan limau dan makan semasa panas.
7. Ikan kembung boleh diganti dengan ikan2 lain seperti cencaru, pari, siakap dan jenahak.
8. Kalau sedap, lain kali boleh bakar lagi.
Tak perlu susah2 nak pergi ke Sekinchan.


7 ulasan:

  1. Takpe Dr. Kalo datang Sekinchan, boleh kita berjumpa lepak2. Mungkin boleh borak2 nak kembangkan perniagaan ke sini ke? Hehehe

    BalasPadam
  2. Boleh3.
    Malaysia ni kecik aje.
    InsyaAllah.

    BalasPadam
  3. masak sendiri nih???
    cayalah!

    BalasPadam
  4. doc,mcm best je..tq for sharing

    BalasPadam
  5. h4ni3,

    Salah satu hobi saya ni...

    BalasPadam
  6. salam tahun baru 2011 jugerr wat doc ittewww..

    BalasPadam