Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

01 April 2011

Aku dan doktor bilik 6 KK Kepala Batas

Aku terharu baca cerita di bawah ini. Kalau KK Kepala Batas tu dekat dengan klinik aku, nak juga aku panggil doktor ini untuk locum kat klinik aku. Memang susah nak cari doktor kerajaan seperti ini. Doktor yang prihatin dan berdedikasi terhadap para pesakitnya.

Dulu masa kerja kerajaan, aku cuba menjadi sepertinya. Walau sibuk macamanapun, aku mesti cakap2, pegang2 dan bercerita serba sedikit dengan pesakit dan warisnya. Aku lebih suka melihat pesakit yang datang dengan warisnya. Jadi senang sikit aku nak bertanya dan memberi penerangan. Aku selalu marah kakak2 nurse yang suruh waris tunggu kat luar. Tunggu luar dapat apa? Biarkan dia masuk sekali dan ambil tahu pasal penyakitnya.

Kalau kat klinik aku sekarang, untuk hari2 yang sibuk pesakit terpaksa tunggu aku lebih sejam untuk berjumpa denganku. Aku hargai kesabaran mereka dengan cuba memberi rawatan yang terbaik untuk mereka. Aku cuba menjawab semua persoalan2 mereka dan kalau mereka sanggup tunggu aku berjam2, kenapa aku tidak boleh meluangkan masa sepuluh minit bersama mereka?

Aku tak rasa aku dah cukup bagus. Aku selalu jugak marah2 kat patient2 aku terutamanya mamat2 Bangla dan Nepal yang tak tahu cakap melayu. Juga minah2 dan mamat2 yang suka sangat mencari alasan untuk tak nak masuk kerja. Aku selalu berterus terang dengan patient2 aku. Kalau aku rasa aku tak tahu atau tak pasti pasal sesuatu penyakit, aku cakap direct. Aku cakap aku cuba beri ubat dan kalau tak sembuh, pergilah ke klinik lain. Aku tak percaya pada ubat2 supplement, ubat2 direct selling ataupun ubat2 herba yang kononnya boleh menyembuh seribu penyakit. Aku kenal beberapa doktor yang jual ubat direct selling kat klinik mereka. Multivitamin, Transfer Factor, Colostrum, dsbnya.

A doctor I would wait hours for to see

I would like to share my experience at Klinik Kesihatan Kepala Batas, Penang, during my routine medical check-up last week. It was a busy day for the clinic as usual. As expected I had to wait for my turn to see the doctor. In the humid environment, some people were already showing their frustration, so did I.

When my number was called, I entered Room 6, where I saw a young Chinese doctor. I am impressed by the way this doctor treats his patient. I don’t know his name but from the way he treated me, I wouldn’t mind waiting for hours to visit such a doctor. He explained in detail everything regarding my disease, and examined me properly even on such a busy day.

No doctor before him used the stethoscope to listen to my heartbeat and breathing, but he did. All the previous doctors just informed me “semua darah ok”, except this young doctor who explained my blood results to me in detail. Although it was lunch hour, this doctor continued to see all the patients.

I would like to take this opportunity to thank this young Chinese doctor in Room 6, Klinik Kesihatan Kepala Batas, for his professional service. Besides, I hope the Health Ministry will send more doctors to the district clinics to meet the health needs of the rakyat.

ABDUL RAHIM,
Kepala Batas, Penang.

3 ulasan:

  1. kadang2 doktor explain, patient takmo dengar
    kadang2 doktor tak explain, patient lak takmo tanya
    kadang2 patient lak tanya bukan2 yang diluar daripada bidang kuasa doktor.. hmm.. macam2..

    tapi, everytime saya explain result darah kat patient, sedaya upaya saya explain sampai diorg paham
    sedaya upaya saya explain supaya diorg tau ape diagnosis diorg
    insyaAllah

    BalasPadam
  2. I feel touched when I read this entry doc!!!

    Doktor, saya nak tanya, dalam bidang kepakaran apakah yang ramai pesakit seperti kardiologi, Onkologi.. Maksud saya ialah penyakit apakah yang paling ramai pesakit hidapi? Adakah seseorang doktor itu akan sentiasa sibuk apabila dia mempunyai kepakaran @doktor pakar Kardiologi.. And yes doctor, kalau Calvin masuk IPTS yang menawarkan Perubatan(MBBS or MD) is it good? as in Quality? what is the diffrence between MD and MBBS? Help doc.... Calvin Charles :)

    BalasPadam
  3. Tapi malangnya KKM terlepas pandang doc macam ni..last2 mereka cabut kerana frustrated dgn sistem.

    BalasPadam