Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

16 April 2011

Aku dan Pesakit Hari Ini

Pukul 9.40 malam.
Seorang gadis India 19 tahun datang ke klinik.
Ini kali kedua dia datang ke klinik.
3 minggu lepas dia datang sakit perut.
Alasan biasa untuk cari MC.
Kali ini dia mengadu demam dan selsema pulak.
Aku tanya soalan pun macam acuh tak acuh menjawabnya.
Tengok muka pun aku dah boleh agak kemahuannya.
Lepas dapat ubat di kaunter, baru dia cakap nak MC.
MC untuk hari ini.
Jam dah pukul 9.40 malam.
Sakit pun selsema sahaja.
Apa kejadahnya nak dapat MC?
Bapak dia tak puashati dengan aku.
Nak mintak jumpa aku tapi aku tak layan.
Dah banyak kali aku terkena.
Bapak dia tuduh aku kurang ajar.
Siap ugut nak cederakan aku.
Nak tunggu aku kat kereta kalau aku keluar nanti.
Staf aku dah takut.
Tapi aku tawakkal aje.
Bangsa ini memang tak boleh dilayan.
Aku dah banyak kali terkena.
Aku pulangkan balik duit 20 ringgit dia.
Aku tak pernah dan tak akan jual MC.
Aku jarang berkompromi dengan pesakit pasal MC.
Kalau aku rasa tak layak, mati hidup balik pun takkan dapat.
Aku tak pernah bargain pasal MC.
Ini bukan pasar malam untuk tawar-menawar.
Kau bawaklah sedara-mara,
Kau bawaklah kerani kerja pejabat lawyer,
Kau ugutlah aku macam2,
Kau buatlah cerita2 sedih dan menyayat hati.
Bila aku kata tidak, itulah keputusan muktamad aku.
Sebarang rayuan tidak akan dilayan.
Tapi manusia tidak pernah nak faham.
Mereka ingat setiap kali ke klinik,
hak mereka ialah mesti dapat MC.
MC adalah atas budi bicara doktor.
Tiada sesiapa boleh memaksa dan mendesak doktor untuk beri MC.
Kerani pejabat lawyer pun tak boleh memaksa aku.
Balik ni nak layan cerita Bhavani.
Biar sejuk sikit hati aku...


4 ulasan:

  1. Not to be racist, but thers's a popular saying...'kalau jumpa *** dengan ular, pakuk *** '

    BalasPadam
  2. ramai igt MC adalah benda yg boleh dibeli2 sekarang~

    BalasPadam
  3. THUMBS UP kepada doctor sbb tak terus bagi mereka MC tu. Kadang2 senang2 je mereka dpt IC. Tak patut betul....sabar ye doc atas tiap2 cabaran.

    BalasPadam
  4. MC sepatutnya diberi oleh doktor bukan diminta dari pesakit..kalau doktor x bagi udah la..

    BalasPadam