Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

28 Jun 2011

Aku dan Pesakit Hari Ini



Seorang mamat Bangla.
Umur baru 38 tahun.
Dah setahun lebih duduk kat Malaysia.
Sejak awal tahun ini dia sering datang ke klinik aku.
Macam2 masalah dia.
Yang utama berat badan makin susut dan kurang bertenaga.
Aku suruh dia balik Bangla sahaja.
Aku juga sering marah dia sebab dia "pemalas".
Tapi dia memang sakit.
Dia jarang ambik MC dengan aku.
Pagi ini aku terserempak dengan dia depan klinik.
Aku ajak dia breakfast sekali denganku kat warung mamak.
Sambil sarapan dia keluarkan senarai masalah2 dia.
Dia kata takut terlupa.
Dia kata kat Malaysia dia takda sapa2.
Dia kata dia hanya ada aku sahaja.
Terkejut jugak aku bila dia cakap begitu.
Entah kenapa tergerak hati aku nak check paras GM dia.
Siapa sangka dan aku memang langsung tak menyangka,
GM dia 18.8 mmol/L.
Berat badan dia baru 48kg.
Tetapi komplen dia menuju ke arah penyakit Kencing Manis.
Aku minta maaf kat dia.
Aku rasa bersalah.
Aku terlalu percaya kepada stigma bahawa '' Mamat Bangla selalunya pemalas '' .
Aku rasa sangat malu kepada diriku sendiri.
Enam bulan dia komplen macam2 kat aku,
tapi aku buat donno aje...

4 ulasan:

  1. Thanks berkongsi benda ni bro...Betul lah...kadangkala kita 'layan sebelah mata' foreigner ni, walaupun sebenarnya mereka pun manusia...

    BalasPadam
  2. Petang ini ada satu mamat Nepal.
    Seminggu ni dah beberapa klinik dia pegi.
    Demam tak baik2.
    Tapi masa aku check tak demam pun.
    So, aku pasang satu drip.
    Aku masukkkan satu Dextrose Saline.
    Itu aje ubatnya.
    Bila balik dah boleh senyum dah...

    BalasPadam
  3. Betul tu. Tp masalah yg selalu melanda aku, bila wanita Indonesia datang dah cukup bulan nak bersalin, tup tup takde booking langsung!!! Ayyyaa..

    BalasPadam