Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

29 Jun 2011

Aku dan Tabiat Buruk Orang Kita

Orang Malaysia memang gila makan.
Mereka juga suka bermewah2 kalau bab makan.
Cuba tengok cara makan orang kita.
Nasi mesti penuh satu pinggan.
Lauk pauk mesti beberapa jenis.
Tapi part majlis kenduri kendara memang aku sedih sekali.
Makanan berlambak2.
Kalau jemputan 1500, mereka mesti masak untuk 2000 orang.
Takut lauk pauk tak kecukupan.
Lepas tu kena siapkan buah tangan untuk dibawa balik.
Tapi kalau dalam satu taman,
ada 3-4 rumah yang buat majlis kahwin yang sama,
pada hari dan waktu yang sama,
larat ke tetamu nak makan berat2 di semua tempat?
Yang pasti memang banyak yang ke tanah banding ke dalam perut.
Itu belum cerita pasal makan stail buffet atau
'eat all you can' dan 'take all you want'.
Aku benci betul kalau mereka ambik makan banyak2,
lepas tu rasa sikit dan tinggal aje atas meja.
Memanglah mereka dah bayar.
Tapi orang lain pun bayar jugak.
Aku kadang2 makan breakfast kat hotel misalnya.
Aku tengok Mat2 Saleh memang prihatin pasal kuantiti yang diambil.
Mereka ambik yang perlu dimakan aje.
Bukannya ambik sebanyak mana yang mereka rasa perut boleh muat.
Mentaliti ini memang tak pernahnya berubah.
Tapi sebagai permulaan,
aku dah ajar anak2 aku pasal ini.
Ambik makanan ala kadar sahaja dan mesti dihabiskan.
" Sebutir nasi ibarat setitik peluh petani."
Aku harap itu yang akan mereka ajar kepada anak2 dan cucu2 mereka nanti.

Change mindset on saving face

I REFER to “Waste not, want not” (The Star, June 26) and I strongly agree with the writer. We Malaysians are blessed by God, as we are staying in a country which is free from natural disasters and with plenty of food choices.

We have Malay, Chinese, Indian and many other cuisines and they are available 24 hours a day seven days a week. In fact, having been in this comfort zone for years we forget that there are people in the world who are actually suffering from poverty, malnutrition, and are dying because of lack of food.

I was at a wedding dinner a few weeks ago. Anyone who has attended a wedding/business lunch or dinner will know that most of the food in the last three or four dishes will hardly be touched, and eventually will go into the rubbish bin at the end of the night.

And the exact thing happened at the wedding dinner I attended, in which we were served with seven dishes and one dessert. In fact, it happens all the time.

Who should be blamed for that? The guests? Or the newly-weds, for ordering too much food? Or the restaurant chefs, for preparing too much food?

In my opinion, it is the Malaysian culture. We tend to order far more than our guests can eat for the sake of face, or because “everyone does that”. Most of us believe that if we order just enough food, and the guests finish the food, it indicates that we are not generous.

Moreover, few will ask for take-aways if there’s leftover food at a wedding dinner, even if the food were untouched (people may do it if dining with their family). Most of us think doing so will make us lose face as other guests may think we are greedy.

It is time for us to change our mindset about food. Instead of thinking that finishing all the food on a plate will make us “lose face”, we should think the other way round. We should feel ashamed if we (or our guests) cannot finish the food that is served.

Only if every one of us starts thinking in that way, the problem of food waste in our country will be reduced or solved in future.

ALLISON T,
Kluang.

Satu lagi cerita bab makan.
Kalau aku nak balik kampung,
aku takkan beritahu emak dan emak mertua dahulu.
Kalau mereka tahu aku dan famili nak balik,
pasti emak akan masak macam2.
Bila mereka dah masak,
nak tak nak kena makan jugak.
Tapi kalau tak beritahu pun,
mereka pasti suruh kami tunggu makan dulu sebelum balik.
Habis camna?

1 ulasan:

  1. Phentermine...

    nice post thanks for sharing.

    http://www.PhentermineHome.com/

    BalasPadam