Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

03 Jun 2011

Aku sebagai pembayar cukai



Bulan lepas adalah bulan membayar cukai untuk individu.
Bulan ini giliran mereka2 yang ada sumber perniagaan pulak.
Termasuklah aku.
Semalam akauntan aku call aku.
Penyata kira2 tahunan dah siap.
Selepas tolak PCB dan zakat dan sebagainya,
aku kena tambah beberapa juta lagi ( juta rupiah! ).
Ada bagus dan ada tak bagusnya kalau begini.
Yang bagus ialah keuntungan perniagaan meningkat.
Syukur Alhamdulilah.
Yang tak bagusnya ialah nak kena derma/sedekah/sumbang kat kerajaan.
Tak banyak, cuma 26% sahaja daripada keuntungan.
Aku derma kat sapa2 aku tak berapa kisah.
Tapi kalau nak derma/sedekah/sumbang kat kerajaan aku memang sangat kisah.
Sebabnya?
Duit aku yang aku cari/kumpul dengan cara halal digunakan sewenang2nya.
Kerajaan guna duit aku secara boros dan tidak berhemah.
Banyak sangat contohnya kalau aku nak beri.
Bacalah suratkhabar dan tonton tv hari2.
Tapi beginilah nasib aku sebagai pembayar cukai.
Semoga tahun depan nasib aku lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan