Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

12 Julai 2011

Aku dan Pua Kumbu

Sebelum pergi ke Sarawak:




Selepas balik daripada Sarawak:




From Wikipedia, the free encyclopedia

Pua Kumbu is a traditional patterned multicolored ceremonial cotton cloth used by the Iban, made and used in Sarawak, Malaysia. Pua kumbu are woven by Dayak women and are considered to be sacred objects. They are used for lifecycle rituals and special events including the birth of a child, coming of age celebrations, receipt of an important item to a longhouse, and to screen a corpse that is being laid out in a longhouse prior to burial.

Beside Pua Kumbu, there are also Pua Sungkit and Pua Karap.

6 ulasan:

  1. vah kagum kagum doc.. berseri2 meja tewww.. ehehe

    BalasPadam
  2. Oohhhh...Pua Kumbu nama nya..selalu nampak, kat rumah makcik saya pun ada

    BalasPadam
  3. en_me,

    tak nak hilangkan mood cuti.
    biar hari2 terkenangkan Sarawak.
    pesakit tengok pun takut nak mintak MC.
    sebab kalau ikut sejarah,
    kain ni buat bungkus kepala orang jugak...
    he he he.

    BalasPadam
  4. Ya.
    Inilah Pua Kumbu.
    Yang original RM 20.
    warnanya lebih cerah dan kainnya ditenun.
    Yang tak original RM 6.
    warnanya kusam.
    rasa macam kain pelikat je.

    BalasPadam
  5. len kali pergi sarawak, sila belikan sekali pua kumbu tu utk MDT..eh!

    tambah sikit..pua kumbu tu kalau di framekan pun cantik tawwww :)

    BalasPadam
  6. MDT,

    boleh sesaja.
    tetapi tak tahu bila dapat pergi lagi.

    BalasPadam