Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

10 Ogos 2011

Aku dan Rezeki Bulan Puasa



10 Ramadhan hari ini.
Berpuasakah anda?
Kat simpang jalan berhampiran klinik aku,
ada satu warung segera dibuka sejak awal Ramadhan lalu.
Waktu operasinya antara jam 11 pagi- 3 petang.
Anak2 aku sering bertanya kepadaku,
"Awalnya mereka beli juadah berbuka puasa?"



Dah beberapa hari aku buat pemantauan.
Walaupun bulan Ramadhan kena sentiasa bersangka baik,
tetapi kenapa waktu lunch time dah sibuk nak beli makanan?
Nak kata bukan beragama Islam,
kulit semua gelap2 macam aku jugak.
Terasa malu dan sedih.
Anak2 sekecil 7 tahun boleh berpuasa,
tetapi umur dah lebih 30 tahun masih tak berpuasa.
Juga tak malu menunjuk2 bahawa mereka tak berpuasa.
Yang menjual makanan pun sama 2 X 5.
Mencari rezeki halal tetapi bersubahat dengan orang tak berpuasa.
Tengahari ini paling sibuk aku tengok warung tu.
Ada 5 kenderaan berbaris di tepi jalan tersebut.
Semoga Allah memberkati rezeki yang diterima.

2 ulasan:

  1. ramai....ramai orang yang tak puasa!

    BalasPadam
  2. hantar gambar ni, dan report ke Jabatan Agama..biar mereka siasat.

    BalasPadam