Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

27 September 2011

Aku dan Kawanku Masuk Paper

71 students down with food poisoning after eating sambal sotong

By EMBUN MAJID

ALOR SETAR: Seventy-one students from a school at Jalan Stadium here suffered food poisoning after consuming sambal sotong (chilli-based squids) at their hostel canteen Friday.
They were rushed to the Sultanah Bahiyah Hospital on Saturday after suffering from stomach ache, nausea, dizziness, vomitting and diarrhoea.
The students, aged between 15 and 17, had consumed the food during dinner.

Hospital Emergency Department head, Dr Fatahul Laham Mohamed said the students were sent there in two buses at about 9.15pm.
He said the 40 boys and 31 girls were given outpatient treatment and they returned to their hostel the same night.

State Health Department deputy director Dr Hayati Mohd Radzi said food samples from the canteen had been taken for testing.
"Our initial investigations showed that all the students had consumed sambal sotong."
"We have ordered the canteen to be temporarily closed for cleaning," she said.
Dr Hayati said the canteen would only be allowed to be re-opened after the department was satisfied it met hygiene standards.

Aku bukan nak cerita pasal sambal sotong.
Aku juga bukan nak cerita pasal keracunan makanan.
Aku nak cerita pasal sahabat lama aku.
Dia salah seorang rakan karib masa kat U dulu.
Dia masih setia dengan kerajaan.
Dia juga kini dah berjawatan besar.
Aku rasa kalau aku masih di hospital kerajaan,
sekurang2nya jawatan Pemangku Pengarah Hospital tu aku dah boleh sandang.
Jawatan Penolong Pengarah Kesihatan Negeri pun boleh jugak.
Aku dah boleh duduk goyang kaki.
Tak payah susah2 kerja siang malam tengok patient.
Aku boleh pergi bermesyuarat sana-sini.
Aku boleh mengarah orang buat kerja itu ini.
Aku boleh dipanggil rasmikan majlis.
Aku boleh dipanggil beri ceramah dan taklimat.
Aku boleh dipanggil beri hadiah atau sijil di majlis2 rasmi.
Aku juga boleh selalu ke luar negeri.
Aku boleh juga join Medical Team di Makkah.
Tapi itu bukan rezekiku nampaknya.
Rezekiku di sini.
Menjadi doktor cabuk sepanjang hayat.
Menyesal kemudian tidak berguna...


4 ulasan:

  1. takpe bro..rezeki kita Allah dah tentukan...stress kerja management yg penuh birokrasi, lagi teruk.

    BalasPadam
  2. Saya pernah memangku jawatan pengarah hospital selama 6 bulan.
    Memang betul.
    Memang tak sesuai dengan jiwa saya.
    Ada perkara2 yg menjolok mata dan sebagai pemangku pengarah,
    saya tak boleh buat apa2.
    Penyelia dan sister lebih berkuasa daripada saya.
    Malah Chief Clerk pun lebih berkuasa daripada saya.

    BalasPadam
  3. nasib orang science stream memang begitu.

    BalasPadam
  4. oh... saya kenal fatahul laham itu....


    rezeki kita di sini kannn....

    BalasPadam