Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

07 Februari 2012

Aku dan Nasib GP

Akan datang.
Doktor GP seperti aku tak boleh jual ubat dah.
Ubat generik ataupun ubat original.
Doktor GP seperti aku tak cukup belajarnya.
Doktor GP seperti aku hanya tahu jual aje.
Doktor GP seperti aku hanya nak kira untung sahaja.
Doktor GP seperti aku hanya nak habiskan stok.
Doktor GP seperti aku hanya nak dapat bonus.
Dapat free holidays ataupun free air tickets.
Hakikatnya,
aku lebih faham tentang pesakit2 aku.
Ubat darah tinggi contohnya.
Aku ada lebih 10 jenis.
90% adalah generik.
Aku tak bantai beri ubat2 mahal kat pesakit2 aku.
Kena kira faktor umur, sakit2 lain, kesan2 sampingan, compliance
dan yang penting kosnya.
Satu ubat darah tinggi tak sesuai untuk semua orang.
15 tahun jadi doktor GP,
keberkesanan dan kesan2 sampingan ubat aku lebih tahu
banding pembantu2 farmasi di kedai2 farmasi.
Maaf cakap.
1Care Scheme hanya untungkan sebahagian kroni2 sahaja.
Yang rugi orang ramai termasuklah aku.
Aku sokong pendapat doktor di bawah ini. 

Doctors are accredited to practise medicine

I READ with interest “Generic medicine just as good” (The Star, Feb 2) which stated that doctors tend to have limited knowledge of medicine because pharmacy is only studied for one year in medical school.

Qualified doctors, by law, need to be accredited and registered to practise medicine. Yes, I did study pharmacy only for one year in the pre-clinical part of my medical course, but I studied three years as an undergraduate, four years post graduate, and life-long, on-going continuous education on therapeutics, which is the science and art of using medicine, i.e. what medicine to use for each condition, including dosage, side effects and drug interactions. 

I am in private practice and strongly advocate the use of effective generic medicine, and more than 90% of my patients take some form of generic medicines.

My advice to them is: as long as it works, as evident in the normalisation of blood pressure, blood sugar or cholesterol, generic is as good as proprietary medicine.

The prescribing and dispensing right of doctors is not the sole reason why some patients end up paying more. Even if the dispensing is solely done by pharmacists, it does not guarantee that the patients will get better deals. Pharmaceutical industries can equally offer gifts and incentives to pharmacists to sell their branded products.


LIEW BOON SENG,
Kota Kinabalu.
Sementara itu di seberang tambak.
Lain pula ceritanya.
Tapi macam susah nak percaya.
Pengalaman aku,
aku tak pernah jumpa salesrep yang macam ini.
Kenapa?
Aku jarang jumpa salesrep yang jual ubat2 original.
Ubatnya mahal.
Kena beli banyak2 baru dapat harga agak murah.
Tetapi masih tahap mahal untuk standard aku.
Salesrep ini memang kejar target.
Selalu nak loading aku ubat banyak2.
Kalau aku cakap tak nak pun masih tak puashati jugak.
Tapi takdalah sampai cerita kat bawah ini.

Sex and pills – exactly what the doctor ordered

PHARMACEUTICAL saleswomen are willing to sleep with doctors just to boost their sales in Singapore, reported Nanyang Siang Pau. A saleswoman, known only as Cheryl, 30, has heard of many young and pretty saleswomen willing to sell their “body” to meet their sales target. One of them, she claimed, was caught in the act with a doctor in his clinic last year. Cheryl, who works for a multi-national company, said saleswomen faced pressure to meet sales targets, failing which they could face action which included being sacked. She said some wore revealing clothes just to increase their chances of closing deals.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan