Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

13 September 2012

Aku dan Ubatan Generik

Ini keluhan seorang pesakit tegar.
Yang dah berpuluh tahun makan ubat yang sama.
Yang dapat membezakan antara ubat bagus dan tak berkesan.
Kerajaan nak yang murah.
Yang dapat jimatkan kos.
*Ubatan Generik bukan tak bagus.
Banyak yang setanding yang original.
Yang ada pengesahan BioEquivalence pun banyak.
Yang harganya jauh lebih murah.
Tetapi yang kurang berkualiti pun berlambak2 dalam pasaran.
Yang import daripada India ada.
Yang import daripada Bangladesh ada.
Yang import daripada Thailand ada.
Yang import daripada China pun ada.
Terbaru yang diimport daripada Filipina.
KKM luluskan atau tidak kurang pasti.
Harga memang sangat2 murah.
Tengok label dan cara packing dah tahu mutunya .
Profit margin memang tinggi.
Tetapi keberkesanannya?
Banyak wakil syarikat ubatan datang jual ubat camni kat aku.
Company kecik aje.
Tapi beratus jenis ubat ada dijual.
Semuanya ubat generik.
Memang murah.
Macam2 saiz, warna dan bentuk.
Tapi aku malas nak melayan.
Aku bukan ikut prinsip kerajaan.
Cari yang murah sahaja.
Aku nak ubat yang berkesan dan selamat.
Aku nak pesakit2 aku semakin sihat.
Bukannya semakin sakit.
Kalau ubat di klinik sendiri,
diri sendiri pun was-was nak telan,
nak beri kat anak pun was-was,
wajarkah aku prescribe kat pesakit2 aku?
Memang kebanyakan pesakit nak yang murah sahaja.
Tetapi tidak semua.
Walaupun aku guna ubat generik,
aku pilih yang berkualiti.
Bukannya cari yang paling murah sahaja.
Camna tak tahu berkualiti ke tidak?
Pengalaman mengajarku.
Maklumbalas pesakit mengajarku.

The issue is whether medicines work effectively

WITH reference to the letter “All medicines dispensed are with price tags” (The Star,
Sept 7th), I agree that medicines dispensed to patients should be tagged, with the cost of the individual drugs based on the quantity dispensed. PPHUKM has been doing this on all their prescriptions to patients. The question is how many patients would look at the cost of medications.  
All that patients want is to get well with the medications prescribed to them. Therefore the issue is the efficacy of the medications dispensed, not the cost. What difference does it make whether the medications are with price tags or not? 
I am a psychiatric patient with depression seeking treatment at PPHUKM for umpteen years. I always look at the “harga kos” of the medication. The more I look at it, the more depressed I become. Take a simple medication Stilnox (Zolpiderm) from my list of other anti-psychotic drugs. I was given a generic version produced locally. 
I have no complaints about generic drugs if they work. But the generic Zolpiderm is of very low efficacy, maybe due to the amount of active ingredients used. The previous generic drug Somidem was much more effective than the present versions. 
The price tag printed on the prescription five years ago is still the same as now at RM3.50 per tablet of 10 mg, the major difference being the efficacy of the drug. We can get the original Stilnox from pharmacies and private clinics also at RM3.50, yet the clinic had to make a profit even with the cheaper generic versions. 
Something seems not right in the procurement of drugs by hospitals. Suppliers could be taking advantage by charging a high price for the drugs they supply. Just imagine, the cost of Stilnox is the same as the generic version produced locally which is not effective at all. PPHUKM and other Government hospitals should consider changing the present supplier to others providing better quality generics.  
Meanwhile, the Government and we taxpayers are losing huge amounts of money to some unscrupulous suppliers. 
BIPOLARKuala Lumpur


*A generic drug (generic drugs, short: generics) is a drug defined as "a drug product that is comparable to brand/reference listed drug product in dosage form, strength, route of administration, quality and performance characteristics, and intended use." It has also been defined as a term referring to any drug marketed under its chemical name without advertising.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan