Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

18 September 2012

Bagaimana Dengan Masa Depanku?

Quote from MPCN Group at Facebook:


"My view is that whether solo or group practice GP, the business is not as good as 10-20 years ago. With more 1M clinics (with MOs), Klinik Desa being upgraded to full scale Klinik Kesihatan (with FMS) and extended hours of Klinik Kesihatan till 10pm, I can only foresee more and more GP’s find it hard to survive.

Relying on panels like ING, PMCare, Compumed etc is not a truly long term solution too, as these MCO/TPA will keep cut throat the GPs. And we can see in previous posts in other section, some lamented that new GPs are willing to take only RM5 as consultation fees! Appalling!! 

Most of my GP’s are venturing into either aesthtic practice or some “alternatives” (eg. PRP, Live Blood Analysis, Ozone treatment etc) in order to make more money! Some even start becoming MLM (Amway or Usana) agents to coax patients into buying some of those products! Sad.

Patients with freedom in seeing specialists in our country also contributes to the “demise” of GPs. A little nose bleed, they go to ENT; a little bloody diarrhea, they go to Gastro; Headache, they see Neurologist; and sprain ankle, they head straight to an orthopedic surgeon. And how many times nowadays, parents bring in their children to see GPs? Most if not all, are at the nearby Paediatrician clinic, even with trivial URTI or for any form of vaccinations.

Seeing cough and cold, and issuing MCs will be the norm for GPs nowadays. Hypertension patients are half taken away by the cardiologists, and DM patients, the endocrinologists.

BP lab, Pathlab etc will be giving out free annual vouchers for doing blood tests, and they hire in house doctors to give consultation and result interpretation.

Our friendly neighbourhood pharmacists will be selling drugs like nobody’s business. Some without prescription, but just need to write down your name, phone no and address in the ruled line exercise book, and that’s it. You will get whatever antibiotics you want over the counter.

So what’s left for GPs? I really dunno"



20 tahun dulu.
GP adalah raja.
Satu bandar cuma ada 1-2 klinik sahaja.
Tak kira apa sakit sekalipun,
GP yang dicari dahulu.
Sebab itu GP menjadi raja.
Sebab itu GP boleh jadi kaya-raya.
Sebab itu GP boleh jadi ahli politik.
Sebab itu GP boleh buat side business macam2.

10 tahun dulu.
Aku pun buka klinik dan menjadi GP.
Tapi aku bukan raja.
Aku cuma jadi kuli sahaja.
Kena kerja siang dan malam.
Takda masa untuk bersantai.
Takda masa untuk cuti panjang.
Takda masa untuk bersukan.
Takda masa untuk melayan hobi.
Bermula dengan hanya dua pesakit pada hari pertama.
Hinggalah sekarang.

Daripada mula lagi aku dah tahu,
Menjadi GP bukannya raja.
Menjadi GP tak boleh kaya-raya.
Menjadi GP bukannya satu perniagaan menguntungkan.

Hari ini.
Klinik ada di mana2.
Klinik swasta ada disetiap baris kedai.
Yang kerajaan punya pun bersepah2.
Klinik Kesihatan, Klinik 1Malaysia juga Klinik Desa.
Farmasi pun ada di mana2.
Klinik2 pakar juga ada di mana2.
GP bukan satu keutamaan lagi.
GP tidak lagi menjadi lubuk emas.
Pesakit2 pun dah semakin pandai.
Pesakit2 pun dah punya banyak pilihan.
GP bukan lagi doktor peribadi.
GP dah jadi kerani am rendah di pejabat2.
Tulis MC.
Tulis Surat Rujukan.
Isi borang insurans.
GP hanya layak tengok sakit demam selsema sahaja.
Demam lebih 2 hari rujuk klinik pakar.
Sakit pinggang minta rujuk Pakar Tulang.
Sakit kepala minta rujuk Pakar Otak.
Sakit Gastrik minta rujuk pakar Bedah.
Darah Tinggi dan Kencing Manis beli ubat kat Farmasi sahaja.

Hari ini.
Lebih 60% pesakit di klinik aku adalah pesakit tidak berbayar.
Macam2 karenah golongan pesakit sebegini.
Macam2 permintaan minta dipenuhi.
Macam2 syarat dikenakan.
Macam2 yuran dikenakan.
Bayaran pun dibuat selepas 2-3 bulan.
Itupun tak dapat 100%.

Menjadi GP.
Niat kena betul.
Bukannya niat nak berniaga.
Nak untung dan cepat kaya.
Kalau niat jadi GP sebab nak kaya lupakanlah.
Kalau niat jadi GP sebab nak hidup mewah lupakanlah.
Menjadi GP.
Satu pekerjaan yang semakin membosankan.
Satu pekerjaan yang semakin tidak setimpal.
Satu pekerjaan yang semakin memurungkan.



4 ulasan:

  1. oh dasat?

    untuk yg tidak tahu mesti anggap mewahh

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. tapi doc upgrade dari estima to vellfire... macamana nak explain 2... peace

    BalasPadam