Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

25 Jun 2013

Aku dan Supermoonku

23 Jun= Malam Nisfu Syaaban
Ada fenomena keajaiban ciptaan Tuhan.
Bulan kelihatan 15% lebih besar,
dan 30% lebih cerah
berbanding hari2 lain.
Fenomena Supermoon.
Itulah istilahnya.
Berlaku setiap 14 bulan sekali.
Kalau tak percaya baca di sini.
















Ramai kawan2 sibuk ambik gambar Supermoon.
Semuanya cantik2 belaka.
Cuba tengok #supermoon di Instagram.
Beratus2 ribu gambar bulan ada di sana.
Maka aku pun tak ketinggalan.
Mencuba nasib sejak beberapa malam.



Aku ada juga baca cara2 nak ambil gambar bulan.
Tapi kelengkapan aku tak cukup.
Lensa aku tak cukup panjang.
Tripod aku tak cukup tegap.
Maklumlah tripod dapat free masa beli kamera dulu.
Sekali karate dah boleh patah tiga dah.
Juga aku tak pandai rajin nak edit gambar di darkroom.
Tapi itu tak mematahkan semangatku.
Aku masih gigih mencuba.
Cuma hasilnya belum mencapai tahap professional.
Kena lebih latihan dan kesabaran.

Contoh hasil terbaik ada di sini.


4 ulasan:

  1. Yang penting langkah pertama telah dimulakan. Tahniah, Doc.

    BalasPadam
  2. ok ... cantek ja bulan nya...!!..

    saya punya kelabu asap sebab jerebu melanda..hehe..

    kak Dr. Singa dah pandai handheld bila cerap bulan... :)..

    BalasPadam
  3. Hahahhaa...good effort to bro...
    Saya punya bulan tu so so aja..bukan terbaik...byk kena belajar lagi...Tunggu lepas abis jerebu ni, nak concentrate pulak dgn star trail photography...:)

    BalasPadam