Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

25 Oktober 2013

Aku dan Dilemma Mencari Staf Baru


Tahun ini 10 tahun usia klinikku.
Bermula dengan 2 orang staf,
sekarang dah 5 orang.
Staf klinik aku jarang bersilih-ganti.
Masing2 rasanya seronok bekerja denganku.
Agaknyalah.
Waktu kerja sif yang fleksibel.
Kerja 5 hari seminggu.
Tak pernah kerja pada hari minggu.
Tak pernah kerja pada hari cuti am.
Kadang2 boleh balik awal.
Terutama hari2 sebelum cuti perayaan.
Cuma telinga kena tebal.
Sabar kena banyak.
Orang sakit ni 1001 macam karenahnya.
Doktornya pun moody semacam aje.

Dalam tempoh 10 tahun ini,
baru 5 orang staf aku berhenti kerja denganku.
Masing2 kerana ikut suami.
Masing2 kerana ikut arahan suami.
Yang lain2nya semua setia denganku.
Walaupun asyik kena marah denganku,
walaupun asyik kena perli denganku,
mereka tak pernah berasa hati.
Agaknyalah.

Tapi itu dulu.
Setahun dua ini segala2nya berubah.
Ramai staf baru aku berhenti mengejut.
Staf kerja part time pun tak tahan lama.
Staf yang senior pun sama.
Mula2 aku buat tak kisah.
Mula2 aku buat tak endah.
Tapi lama2 baru aku perasan.
Rupa2nya ada konflik dalaman.
Rupa2nya ada perang saraf antara mereka.
Masing2 dah tak sehaluan.
Masing2 dah tak boleh berdamai.
Masing2 asyik mencari kesalahan masing2.
Tak boleh cakap depan2,
mereka cakap belakang2.
Tak boleh cakap depan2,
mereka tulis dalam FB.
Masing2 menyindir antara satu sama lain.
Masing2 dengan keegoan masing2.

Sememangnya staf aku dah tubuh 2 parti.
Satu parti UMNO.
Satu lagi parti KEADILAN.
Masing2 buat hal masing2.
Masing2 saling menyalahkan antara satu sama lain.
Aku pernah panggil bermesyuarat.
Tanya apa masalah.
Tetapi masing2 lebih suka memendam perasaan.
Jadi macamana masalah nak selesai?

Padaku masalahnya satu sahaja.
Ego.
Aku dah nasihat macam2.
Buang ego jauh2.
Kena belajar menghormati orang lain,
barulah diri ini akan dihormati.
Jadi kalau tak boleh nak hormat orang,
macamana orang nak hormat engkau?

Seminggu selepas mesyuarat,
Keadaan macam kembali normal.
Tetapi sekejap sahaja. 
Lepas tu balik asal.
Masing2 buat hal masing2.
Tak bertegur sapa walaupun duduk sebelah menyebelah.
Langsung tiada komunikasi.

Dan 2 minggu lepas,
dua staf aku akhirnya hantar notis berhenti kerja.
Memang aku dah agak.
Sebab dah macam2 aku baca kat FB mereka.
Jadi nak tak nak aku kena terima hakikat.
Aku kena cari staf baru dalam tempoh 3 minggu ini.
Setakat ini dah 10 orang isi borang.
Bekas pekerja aku pun ada yang nak kerja semula.
Itu sudah bagus.
Kurang sikit pening nak train staf baru.
Yang lain2nya usia awal 20-an.
Ramai yang ada Diploma Nursing.
Yang ada Diploma in Pharmacy pun ada.
Yang ada ijazah sarjana muda pun ada datang memohon.
Susah nak cari yang ada SPM sahaja sekarang.
Tapi memandangkan gaji kena minimum,
aku nak try interview pemegang2 diploma esok.
Nak tengok tahap kepintaran mereka.

Aku pernah interview pelajar2 kejururawatan dulu.
Masing2 masih muda belia.
Lepas SPM terus ambik diploma.
Umur 20 tahun dah boleh graduate.
Resume panjang berjela.
Belajar 2 tahun macam 10 tahun bekerja pengalamannya.
Tapi bila umur muda belia,
perangai memang masih macam budak2.
Langsung takda self-confident.
Langsung takda wawasan.
Langsung takda perasaan tanggungjawab.
Tanya pasal schedule immunisasi tak tahu.
Itu belum tanya pasal dos ubat.
Itu belum tanya pasal sistem saraf tunjang.
Itu belum aku suruh buat dressing.
Sure lari balik rasanya.

Aku ada jumpa staf yang nak berhenti tu.
Mereka masih sayangkan jawatan mereka.
Mereka masih nak berkhidmat diklinikku.
Tapi mereka dah tak seronok datang bekerja.
Lagipun surat dah dihantar.
Aku dah terima keputusan mereka.
Mereka semua dah besar panjang.
Mereka kena bertanggungjawab atas segala keputusan mereka.

Bersambung.




7 ulasan:

  1. Trend sekarang ni mmg ramai grad Nursing mintak kerja kat klinik...Yg tak tahan tu, ramai jugak yg demandgaji starting RM 1500..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah dapat pengganti.
      Satu ex-staf saya nak kerja balik.
      Satu lagi ada Diploma Perakaunan.

      Alhamdulilah.

      Padam
  2. salam kenal dari tiranataduka

    Sabo je la..nanti ada la tu staf yg ok.. ada hikmahnya,oh ya saya singgah tanpa di undang .maaf .dari tempat sis aziela tadi..tgok resepi meggi ketam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam singgah TiranaAduka.

      Mana saya ada resepi Meggi Ketam?

      Padam
  3. satu benda saya tak suka bila staff kerap brenti huhuhuhu mmg pening kepala dibuatnya

    BalasPadam
  4. salam.. sabau jo la doc..
    mmg susah nk carik pekerja yang profesional..
    moga terus sukses..

    BalasPadam
  5. nurse yg dulu bukanlah yg sekarang kann abg doc.., uHHUu

    BalasPadam