Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

23 Januari 2014

Aku dan Pesakit Hari Ini



Malam Isnin yang lalu.
Sekitar jam 9.30 malam.
Seorang wanita muda datang ke klinik.
" Doktor, saya sakit gigi."
" Pagi tadi dah ke klinik gigi."
" Dah dapat ubat tahan sakit."

" Habis tu, kenapa nak jumpa saya pulak?"

" Tadi tak dapat MC."

" Sebelum tu doktor, saya cuma ada 20 ringgit."
" Doktor tak beri ubat pun takpa."
" Saya cuma nak MC sahaja."

Sebagai doktor, apa tindakan anda?

A. Beri sahaja MC dan charged 20 ringgit. Sama-sama untung.
B. Beri ceramah panjang2. Lepas tu beri surat akaun sahaja.
C. Beri ubat-ubatan macam biasa. Charged macam biasa. Beri juga MC yang dipinta.
D. Jadi Ahmad Nesfu. " Kau nampak itu pintu besar? "

p.s
Pesakit2 seperti inilah yang menyebabkan doktor nak bersara awal.


11 ulasan:

  1. As salam Doc..saya pun x sehat isnin selasa,
    dah pergi klinik hari isnin ..doc siap tanya nak mc brp hari ..
    tapi saya tak mau..doc pelik knp x nak mc..sbb saya g klinik nak ubat je..
    saya kalo nak cuti kerja .. cuti je.. sbb kilang kicap.bos tak kesah ..

    pasal org mintak mc ni .. saya fhm situasi doc.
    sbb dulu pernah kerja ngn doc kejap.. dlm setahun .
    ada tu sampai hentak2 meja sbb tak dpt mc atau ubat yg dia mau..kalo ingat .ngeri lak .

    sbb masa tu saya je ngn doc .. takut di apa2kan je.

    jd doc kasi tak mc ?

    BalasPadam
  2. pening pulak saya nak jawab teka teki teka tekuk ni.. nak mintak MC lah! dah pening....!

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Jawapan terbaik ialah:
    D. Jadi Ahmad Nesfu. " Kau nampak itu pintu besar?
    Kalau jawapan A & C - Pesakit tu tipu syarikatnya duit gaji yg dia dapt untuk MC hari itu duit haram, dan RM20 duit collection tu duit shubaha kerana Dr. subahat dengan penipuan tu.

    BalasPadam
  5. 9:30 malam ?!
    saya jawab D !!

    BalasPadam
  6. saya pun kalau berada di tempat dr, saya jawab D!

    BalasPadam
  7. 9.30 malam mintak mc?
    jotos je kepala patient tu..
    Dentist pon x bagi mc maksudnye sakit tu xyah ngade2 nak mc..

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. suruh dia pegi minta MC tempat dia ambik ubat tadi.

    BalasPadam