Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

05 Januari 2014

Aku dan Salam Tahun Baru 2014


Kelmarin hari Jumaat pertama tahun ini.
Dah diisytiharkan cuti umum di Johor.
Sekolah cuti.
Kakitangan kerajaan juga cuti.
Tapi kilang2 semua kerja seperti biasa.
Pekerja2 swasta semua kerja seperti biasa.
Bila pengumuman pertukaran cuti umum dibuat,
aku keliru sekejap.
Aku juga dalam dilemma.
Nak ikut cuti hari Jumaat ke nak stay cuti hari Ahad?
Sebab aku pernah berjanji dengan diriku,
selepas aku berhenti kerja dengan kerajaan,
aku dah tak nak kerja pada hari minggu.

Kalau aku ikut cuti hari Jumaat,
dapatlah aku duduk rumah bersama2 keluarga.
Dapatlah buat aktiviti2 bersama2 keluarga.
Dapatlah pergi sembahyang Jumaat awal.
Dapatlah balik masjid lambat sikit.
Kalau tidak terkejar sana-sini.
Baca kisahku tentang sembahyang jumaat di sini.

Kalau aku cuti hari Ahad pula,
tiada apa2 yang berubah.
Cuma aku cuti duduk rumah sorang2.
Wife masuk pejabat.
Anak2 pergi sekolah.
Nak jalan2 takda geng.
Jadi nak buat apa kat rumah?


Petang hari Jumaat.
Aku ke Tesco Kulaijaya.
Mencari barang2 dapur.
Menambah koleksi setem.
Nak dapat mainan.
Tapi tak seperti hari cuti hujung minggu yang lain.
Tesco agak lengang.
Kaunter bayaran pun pendek sahaja.

Hari ini hari Ahad.
Minda sedikit confused.
Hari ini hari Ahad ke hari Isnin?
Hari ini kerja ke tidak?
Walaubagaimanapun kena bangun lebih awal.
Wife nak ke pejabat.
Anak2 nak ke sekolah.
Aku pun kena masuk pejabat juga.


Untuk pertama kalinya.
Aku buka klinik pada hari Ahad.
Pertama kali dalam tempoh 10 tahun.
Kalau Tesco lengang pada hari Jumaat,
begitulah lengangnya klinik aku pada hari Ahad.
Walaupun dah 2 minggu tampal notis,
tak ramai pesakitku yang tahu.
Tapi takpa.
Ini baru permulaan.
Lama2 bila dah biasa,
segala2nya akan kembali seperti biasa.
Gila bosan duduk kat klinik hari ini.
Makan gaji buta aku hari ini.
Senang buat duit kata JepSepah.
Nasib baik ada Astro On The Go.
Boleh ulangsiar tengok Maharaja Lawak Mega.

Salam tahun baru kawan2.
Semoga tahun ini membawa lebih rezeki.
Semoga tahun ini dapat membuat lebih amal.
Semoga tahun ini lebih baik daripada tahun lepas.
Amin.

6 ulasan:

  1. hihihi...
    Kalau ikut turutan hari, hari Khamis tu patutnya half day..9 -1pm...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Azam tahun ini.
      Kena kerja lebih.
      Income dah makin kurang.
      Expenses dah makin meningkat.
      Overhead pun dah mencanak2 naiknya...

      Padam
  2. Salam...

    Selamat Tahun Baru ....

    Anak pB sorang sekolah di Muar.
    Kesian dia ....
    Balik KL , ptg Khamis.
    Jumaat ... tak ada orang kat umah (kerja @ bersekolah).
    Sabtu dah nak kena balik Muar semula .....

    BalasPadam
  3. Saya akan cuba ingat waktu Doc. Nanti kalau sesat di Kulai, boleh singgah Aeon, eh, klinik Doc..hehehehhe. Nak tengok koleksi dalam lemari cermin.

    Happy New Year, Doc.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awal2 tahun ni waktu kerja memang disiplin.
      Pukul 9 dah masuk klinik.
      Pukul 2 petang dah masuk balik ke klinik.
      Pukul 8 15 selewat2nya dah sampai klinik.

      Lepas beberapa lama,
      makin malas nak datang awal.
      Terutama bila kaki2 MC yg menunggu.

      Kalau ke Aeon Kulaijaya,
      saya belanja Manhattan.

      Padam