Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

18 Januari 2014

Aku ke Senibong Seafood Village

Setiap kali kawan2 luar kawasan datang ke JB,
mereka pasti ke sini.
Bukan sekali.
Tetapi berkali2.
Aku pun dah berkali2 nak ke sini.
Tapi tak pernahnya berkesempatan.
Khabarnya tempat ini selalu sesak.
Ramai orang datang ke sini.
Warga2 seberang sempadan pun ramai ke sini.


Petang hari cuti semalam.
Aku redah datang ke sini.
Aku ikut nasihat kawan.
Datang sebelum Maghrib.
Masa tu orang belum ramai.
Parking senang.
Tempat duduk pun banyak lagi.


Lokasinya tak susah nak cari.
Ikut highway Utara Selatan.
Sambung highway EDL.
Menghala ke Permas Jaya.
Nampak AEON Permas Jaya.
Belok kanan.
Jalan terus.
Jumpa simpang tiga.
Belok kiri.
Tak sampai 5 minit kemudian dah sampai.


Kedatangan aku disambut.
Ada beberapa orang penunjuk jalan.
Memberi arahan untuk tempat meletak kereta.
Suasananya seperti berada di pasar basah.
Deretan gerai 'menjual' makanan laut.
Udangnya besar2 dan segar2.
Udang kara pun ada.
Ketam nipah hidup pun ada.
Peringatan!
Jangan excited sangat memilih.
Boleh pengsan bila ditunjuk bil nanti.


Ada lebih kurang 6-7 gerai yang berbeza tuannya.
Semuanya dengan keistimewaan masing2.
Khabarnya gerai no 1 yang terbaik.
Gerai2 disini bersih dan luas.
Banyak tempat duduk disediakan.
Ramai suka duduk diruang terbuka tepi laut.
Angin lautnya kuat.
Pemandangan negara seberang kelihatan sangat dekat.
Tapi aku pilih ruang duduk bersila.
Boleh golek2 dan baring2 bila dah kenyang.
Kalau nak berjimat,
pilih makanan ikut set.
Set untuk 2 orang paling minimum.
Set untuk 20 orang pun ada.
Tapi biasanya pilihlah lauk mana nak dimasak.
Lagi seronok.


Ini Ketam Goreng Telur Asin.
Makanan yang dicari sejak beberapa lama.
Sejak kempunan di Tanjung Lumpur 2 tahun lepas rasanya.


Ini Udang Harimau Masak Sambal.
Aku beri 9/10.
Hampir markah penuh.
Sedap.
Kalau ada Nasi Lemak lagi sedap agaknya.


Ini Siput Gonggong Masak Cili.
Wife nak try yang eksotik.
Bentuk siputnya macam siput dikebun.
Rasanya macam mentarang yang aku jumpa di Selangor.
Liat, kenyal, manis.

Aku suka makanan di sini.
Lain daripada yang lain.
Suasananya pun santai.
Walaupun ramai orang,
layanannya bagus dan agak pantas.
Pekerja2nya peramah dan rajin membantu.
Nak sembahyang pun tak susah.
Ada masjid tak jauh daripada tempat makan.
Tapi tak boleh datang selalu ke sini.
Duit pergi pasar untuk seminggu,
boleh habis untuk sekali makan.
Harga makanan agak mahal.
Mungkin sebab hampir dengan sempadan agaknya.

Kalau anda datang ke Johor Bahru,
tak rugi merasa makanan di sini.
Cuma kena ready dengan RMnya.
Daya tarikan memilih lauk untuk dimasak sangat kuat.
Lepas ni nak try lobster pulak.
Yang sekilo 160 ringgit harganya.

2 ulasan:

  1. Lobster pun ada? Wah, memang kena super teballah duit nak makan kat sana yer Doc..

    BalasPadam
  2. area ni blakang kawasan perumahan mak mertua saya
    saya pernah pi sekali
    kebetulan di hari perayaan tahun baru cina
    OMGGGGGGGGG
    mmg terkejut tgk bill, utk 15 org RM800++ total bill
    belom campur order makanan yang kat luar2 dan siap2 dah bayar
    tapi rasa makanan, mmg sedap....mungkin saya boleh cuba di luar waktu perayaan, mana tau murah kan!

    BalasPadam