Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

06 Februari 2014

Aku Menulis Bukan Kerana Nama

Aku menulis kerana hobi.
Aku menulis kerana aku suka menulis.
Daripada sekolah menengah lagi,
aku memang rajin menulis.
Otakku lebih cekap menulis daripada bercakap.
Sepatah perkataan keluar daripada mulutku,
Dua tiga perkataan aku dah siap tulis.

Aku ada buku diari kehidupanku.
Daripada sekolah menengah,
masuk kolej sampai lepas dapat ijazah.
Kerana kesibukan,
aku berhenti menulis lepas berkahwin.
Aku berhenti menulis lepas dapat kerja kerajaan.
Tapi bila aku duduk diklinik sendiri,
Aku mula menulis semula.
Menulis untuk hilangkan kebosanan.
Menulis untuk mencatat kehidupan diri sendiri.

Tahun 2008.
Aku mula serius menulis blog ini.
Aku cerita tentang apa sahaja.
Aku menulis tentang apa yang terlintas dikepala.
Aku menulis tentang apa yang aku lihat.
Aku menulis tentang apa yang aku alami.
Mula-mula aku tulis syok sendiri.
Lama-kelamaan,
bila ramai yang membacanya,
aku mula menulis tentang orang lain.
Aku tak memaksa orang membaca tulisanku.
Aku tak memaksa orang menyukai tulisanku.
Beberapa kali aku cuba berhenti menulis.
Terutama bila mendapat komen2 negatif.
Tapi tak boleh.
Menulis dah menjadi sebahagian daripada diriku.

Adat manusia dijadikan Tuhan.
Sentiasa berbeza pendapat.
Itulah keistimewaan ciptaanNya.
Untuk menjadi manusia yang berjaya,
kita perlu sedia menerima pendapat orang.
Tak semestinya kita betul sentiasa.

Aku suka membaca tulisan Tun Mahathir.
Idea2nya bernas.
Pengolahan ceritanya dalam.
Pengamatannya sangat teliti. 
Dan paling aku suka,
ayat2 sarkastiknya.
Tepat sebiji2 kena kat muka sendiri.
Jadi aku cuba menulis sepertinya.


Cerita tentang entri viral aku ingat dah habis.
Setakat ini dah 80 ribu hits untuk entri tersebut.
Tulisan spontan aku tiba2 menjadi ribut.
Bila dah menjadi ribut,
ada pula yang mensensasikannya.
Ada pula orang lain yang menciplaknya.
Ada pula orang lain yang mendapat nama.
Suka2 share dan copy paste di FB.
Ramai sungguh kawan2 yang perihatin.
Ramai kawan yang menolong menegakkan kebenaran.


Sebenarnya.
Tiada siapa yang nak baca kalau aku yang tulis.
Tak ramai yang mengendahkannya.
Tetapi bila Prof Jafri Malin yang copy paste di FBnya,
satu Malaysia membacanya.
Aku fikir daripada sudut yang positif.
Idea dan pendapat aku telah didengar diseluruh Malaysia.
Mungkin ramai yang sentap.
Mungkin ramai yang menyanggah.
Tapi ramai juga yang bersetuju.
Itu sudah bagus.
Alhamdulilah.

Kepada kawan2.
Terima kasih atas keperihatinan.
Tak payahlah naik angin.
Kebenaran pasti akan nyata.
Aku tak rugi apa2.
Aku tak untung apa2.






20 ulasan:

  1. dari hari tu kagi saya dah agak dah..
    mesti ada sapi yang dapat nama!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak buat.
      Takkan saya nak bubuh watermark kat tulisan2 saya?

      Biarlah.

      Padam
  2. saya suka baca blog Dr Zoul .. :) ..

    BalasPadam
  3. Ha kaaaannnnn. Doc, sekarang Doc ialah celebrity. Celebrity ni hidupnya penuh dengan isu2 ciplak, yang betul di terbalikkan dan pendapat di sanggah. Yang bestnya, Doc dah glemer.

    Psst : Ada tak pertambahan patient yang luar biasa di klinik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klinik biasa2 sahaja.
      Tak lebih tak kurang.
      Mungkin lebih sikit.
      Sebab banyak klinik2 jiran yang tutup.

      p.s
      Saya tak suka glamour.
      Saya bukan artis.
      Saya juga bukan ahli politik.
      Glamour ni semua poyo!

      Padam
  4. i must say that this is one of the coolest response that i have ever read!
    the last 2 sentences really hit me :-
    "Aku tak rugi apa2.
    Aku tak untung apa2."
    like like like!

    BalasPadam
  5. I'm a doctor to be. Keep writting bro. memang ramai my colleagues as a medical student share ur writing bout this. We all agree nowadays ramai jual ubat2 direct selling even doctor kat malaysia nak untung lebih jual direct selling. Terpaksa makcik2 kampung tu percaya ckp doc tu. ur blog is awesome. Keep it up. Don't stop writing bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. All the best Afiq.
      Moga dapat sedikit ilmu bila baca2 cerita2 saya.

      Padam
  6. Tahniah Doc. Teruskan menulis. Saya suka baca blog doc.

    BalasPadam
  7. sy medical student.
    bile blajar,rase mcm dah byk, tp masih tak cukup.
    bile bed side teaching, kne marah dgn lecturer itu prkara biase.
    kalo short case, long case lagi teruk mrh nye.
    kdg2 hati redha je.tp lebih baik kne mrh time student.
    bile cuti blk kg, sume soalan ditnye mcm lah kite ni doktor betul
    padahal belajar pun tak habes.
    kwn lain cuti sem, kite duk study, pi hospital clerk pesakit.
    kwn lain dah pakai jubah graduation, kite msh pkai jubah putih.
    kalau tak de family yg supportive, habes kering air mata.
    bile blajar rase ssh, msti ade terpikir 'apasal laa ak amek medic'
    kite yg pilih, kite yg nak, so kne tempuh
    jd doktor tak kaya, jd doktor tak byk mase free
    tp jd doktor boleh rawat sakit 'ruhi' dan fizikal pesakit,
    dgn syarat niat yg betul. moga Allah redha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak perkara kena korban bila masuk bidang kedoktoran.
      Kadang2 yg dapat tak setimpal dgn yg diusahakan.
      Percayalah.
      Kalau tak dapat di dunia,
      diakhirat Allah balas.

      All the best!

      Padam
  8. Please keep writing. I like your style. Found your blog and that famous post through Lowyat Kopitiam forum.

    BalasPadam
  9. ....kita sama semuanya sama
    apa yang ada hanyalah kehidupan...

    BalasPadam
  10. I follow ur blog from last 2 yrs. Your blog is awesome doc! pls keep writing..

    BalasPadam
  11. Salam doc zul, Dimana saya bole dapatkan(beli) fiberglass cast untuk patah ni, di klinik doc zul ade jualke? Kalau ade maklumat bole emel saya di "xigot_man@yahoo.com" lokasi saya dirawang,selangor

    BalasPadam