Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

03 April 2014

Aku dan Pesakit Hari Ini


Seorang wanita berusia awal 30-an.
Dirujuk ke klinik kerajaan oleh doktor klinik panel.
Ada bengkak/ketumbuhan dilehernya.
Dia dah 4 kali berulang alik ke hospital.
Ambil darah setiap kali ada temujanji.
Tetapi sampai sekarang tak tahu apa penyakitnya.
Kini dia dapat tarikh temujanji baru.
Nak kena buat x-ray katanya.
Hampir pukul satu tengahari dia sampai diklinik aku.
Dah setengah hari tunggu diklinik kerajaan.
Masih tiada keputusan.
Langsung tiada ubat.
Dan tujuannya datang cari aku,
doktor diklinik kerajaan tak nak beri dia MC.
Walaupun daripada 7 pagi dah berada dihospital.
Dia masih tak layak dapat MC.

Aku memang pantang orang datang cari MC.
Aku memang tanya macam2.
Aku memang tak nak senang buat duit.
Biar mereka kata soalan doktor macam inspektor polis.
Biar mereka kata soalan doktor macam peguam pendakwa.
Yang penting aku nak justifikasi pemberian MC aku.

Aku rasa bengkak tu datang daripada kelenjar tiroidnya.
Bukan yang merbahaya.
Bukan yang boleh jadi kanser.
Mungkin lemak ataupun lendir sahaja.
Sebab itu doktor kata takda ubat.
Sebab itu doktor kata tak merbahaya.
Tapi kalau dah tahu camtu,
tak payahlah beri temujanji setiap bulan.
Discharged sahaja.
Ini asyik ambil darah sahaja.
Naik rimas pesakit itu dibuatnya.

Lalu aku sekolahkan kakak ni sekejap.
Beri dia kefahaman tentang penyakitnya.
Supaya dia tidak tertanya2.
Supaya dia tidak membuang masa.
Menunggu berjam2 diklinik.
Tetapi tiada hasilnya.

Seorang lagi pesakit lelaki.
Dah punya 3 anak.
Punya masalah yang sama.
Kena berulang-alik ke klinik kerajaan.
Doktor kata kepala anaknya berusia 6 bulan besar sangat.
Nak kena rujuk klinik pakar.
Nak kena buat CT Scan.
Tetapi anaknya sihat walafiat.
Takda apa2 masalah.
Mungkin doktor tu tak tengok kepala anak sulungnya.
Mungkin doktor tu tak tengok kepala bapaknya.
Kedua2nya berkepala besar.
Dah genetiknya begitu.
Nak buat camna.
Wifenya dah gelisah.
Dah banyak sangat baca di Dr Google.
Semuanya perkara2 negatif.
Hydrocephalus.
Kena operation.
Bubuh tiub ke perut.
Yang ni pun nak kena sekolahkan jugak.

Ada ramai lagi.
Ada banyak lagi cerita.
Kisah doktor2 baru yang kurang pengalaman.
Merawat pesakit ikut skema buku teks.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan