Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

04 Mei 2014

Aku dan Family Reunion


1 Mei 2014 yang lepas.
Aku ambil cuti panjang sikit.
Dah 2 bulan takda cuti am.
Hari2 kena fikir pasal kerja.
Hari2 kena fikir pasal klinik dan pesakit.
Jadi sempena cuti Hari Buruh.
Aku pun jadi buruh jugak.

Dah 2 hari adik aku yang tinggal di Labuan balik semenanjung.
Dia cuti lagi panjang.
2 bulan.
Untung kerja atas laut.
Cutinya panjang2.
Gajinya pun lumayan.
Kenapalah aku tak minat nak kerja macam dia?


Bila dia balik semenanjung,
dia memang tak lekat kat rumah.
Memang nak berjalan sahaja.
Dialah yang mencadangkan.
Buat Famili Reunion.
Dia juga yang sponsor.
3 bilik besar di Lotus Desaru.

Petang hari Khamis 1 Mei.
Lotus Desaru penuh sesak.
Semua bilik rasanya fully booked.
Nak parking susah.
Nak check in lambat.
Tapi apakan daya.
Ikutkan sahaja.


Famili aku tak besar mana rupanya.
Adik beradik aku 5 orang sahaja.
Tinggal yang bungsu yang masih bersekolah.
Kakak aku hanya ada 2 orang anak.
Adik2 aku masing2 ada seorang anak sahaja.
Anak bungsu aku tak dapat nak join.
Dia lebih suka jumpa tok guru silat Omar Din di Mersing.
Nasib baik adik aku bawa anak2 tirinya sekali.
Rasa ramai sikit.
Rasa meriah sikit.

Tengahari hari Khamis.
Aku bertolak ke Desaru.
Sebelum tu aku singgah dikampung dahulu.
Nak pinjam kerusi roda untuk abah.
Senang untuk dia nak bergerak nanti.
Maklumlah usianya dah banyak.
Asyik sakit lutut aje aduannya.
Sure lagi bising kalau kena jalan sana-sini.


Perjalananku ke Desaru agak lancar.
Walaupun kereta banyak,
Selagi takda accident,
Selagi itulah perjalanan lancar.
Tapi bila ada kereta terbabas di simpang highway Desaru,
Jalan 2 lorong jadi 3 lorong.
Masing2 nak tengok apa berlaku.

Aku tak ikut highway.
Aku ikut jalan biasa.
Lalu gugusan Felda Air Tawar dan sekitarnya.
Sejam juga nak sampai.
Adik-beradik aku mereka jalan dulu.
3 kereta berasingan.
Bila aku sampai di Lotus Desaru,
urusan check in dah hampir selesai.
Aku dapat bilik diblok S.
Jauh daripada swimming pool.
Tapi dekat dengan tempat parking.


Masuk bilik aje,
masing2 dah kelaparan.
Nasib baik dah siap bawa bekalan.
Tinggal bentangkan tikar.
Lepas tu makan ramai2.
Bila dah kenyang,
masing2 dengan aktiviti2 masing2.
Yang ada anak kecik,
semua dah bersiap nak ke kolam.
Yang anak2 dah besar2,
duduk bersembang aje dalam bilik.

Kat sini ada HyppTV.
Channel NatGeoPeopleHD paling menarik.
Satu hari duduk depan tv aku boleh tahan.
Kisah pengembaraan unik.
Kisah unik manusia2 berjiwa besar.
Manusia yang lari daripada kebiasaan.
Aku nak cari channel ini.
Nanti habis kontrak Astro aku,
aku cadang nak tukar ke HyppTVlah.

Khamis Malam Jumaat.
Aku bawak semua keluar dinner kat Bandar Penawar.
Tak banyak pilihan makan malam di sini.
Makanan pun biasa2 sahaja.
Tapi inilah kali pertama.
Aku dapat himpunkan semua adik-beradik dan saudara-mara belah aku.
Makan tak penting.
Yang penting suasananya.

Keesokan harinya,
masing2 membawa haluan masing2.
Lepas sarapan pagi,
aku sambung tengok NatGeo Channel.
Langsung takda mood nak ambil gambar.
Langsung takda mood nak jalan2.
Kerana umat manusia ramai sangat.
Di kolam mandi,
di tepi pantai,
di dalam gym.
Jadi duduk bilik lagi selesa.
Sebelum pukul 12,
aku dah check out.
Nak kena kejar masa sebab hari Jumaat.

Kalau ke Desaru,
aku mesti tak lupa singgah ke gerai buah2an di RnR Penawar.
Ada jambu air yang manis.
Ada nangka yang lemak manis.
Harganya sangat berpatutan.
Hantu buah seperti aku dan wife memang tak lepas peluang.

Ini Famili Reunion paling jauh famili aku pernah pergi.
Sebelum ni biasanya buat kat rumah emak sahaja.
Ini pertama kali bawa abah tidur hotel.
Melayan karenahnya seperti melayan budak baru pandai berjalan.
Memang pening.
Memang kena banyak sabar.
Memang Allah nak beri kita pahala banyak2.
Banyak benda yang terlalu personal untuk ditulis di sini.
Biarlah ianya menjadi rahsia.

Apa2pun,
aku seronok tengok adik-beradik dapat berkumpul.
Walaupun masing2 sibuk dengan keluarga masing2,
sesekali berkumpul begini memang akan menjadi sejarah.
Aku pernah hidup susah dulu.
Adik-beradik pernah merasa hidup susah dulu.
Emak dan abah pun sama.
Dan kini segalanya dah berubah.
Walaupun tak sekaya mana,
kami semua hidup aman bahagia.

Alhamdulilah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan