Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

18 Jun 2015

Aku dan Nasi Arab Home Made

Aku mula terjebak dengan Nasi Arab pada musim Ramadhan tahun lepas.
Kali pertama aku pekena Nasi Arab.
Aku beli di Bazaar Ramadhan Plaza Angsana.
Aku terpikat dengan nasinya yang lembut, lemak dan panjang.
Sungguh nikmat ketika mengunyahnya.
Tak perlu lauk lain.
Makan nasinya sahaja dah cukup nikmat.


Ini Nasi Arab Saba di Cyberjaya.
Aku dah dua kali sampai ke sana.
Setiap kali pergi mesti ramai orang.
Jenuh nak menunggu giliran.
Juga harganya agak mahal.
Tapi berbaloi dengan rasa makanannya.


Ini Nasi Arab Restoran Kari Kambing 40 Hari.
Aku dah banyak kali sampai.
Tapi baru sekali mencuba nasi arabnya.
Ayamnya tak berapa sedap.
Rasa seperti ayam rebus sahaja.
Nasinya pun biasa sahaja.
Tak boleh lawan Nasi Arab Restoran Saba.


Ini pula Nasi Arab aku beli di Pasar Pagi Larkin.
Dah lebih 5 kali aku beli.
Harganya pun berpatutan.
Rasanya pun boleh tahan.
Cuma lauk sampingannya tak cukup power.
Sekadar timun dan tomato yang dicincang sahaja.


Sempena menyambut Ramadhan hari ini.
Aku mencuba memasak Nasi Arab sendiri dirumah.
Wife beli bahan2nya dengan kawannya.
Beras dan rempahnya dah siap disukat.
Tinggal ikut sahaja arahan pada kotaknya.


Cuba klik diblog mereka.
Atau cari di FB mereka.
Ada penerangan lebih lanjut tentang produk ini.
Berikut adalah hasil air tangan wife petang tadi.
Dia modified sikit2 ikut selera tekak kami sekeluarga.


Nasi dan ayam rempahnya memang superb.
Apatahlagi selepas kelaparan seharian berpuasa.
Bau rempahnya menusuk ke hidung.
Nikmat mengunyah nasinya memang tak terbayang.


Ini Salad Arab.
Buat sendiri.
Sepatutnya timun dan tomato sahaja.
Tapi wife tambah nanas untuk citarasa tekak Arab Malaysia.


Ini pula Sos Harrah.
Hanya kisar tomato, bawang putih, daun ketumbar, cili padi dan perahan lemon.
Sedikit gula dan garam untuk rasa.


Bila azan berkumandang.
Kami makan dalam dulang.
Tak sampai 10 minit,
dah langsai semuanya.

Kos sekotak: RM 15
Kos bahan-bahan lain termasuk ayam: RM 15
Nikmat berbuka bersama-sama: Tidak ternilai

Tunggu resepi untuk esok pulak.



3 ulasan:

  1. nasi arab dari isteri doc nampak lebih mengancam....rm30 untuk 4 orang makan kira berbaloi sungguh

    BalasPadam
  2. WAHHH YG BERBUKA DLM DULANG TU TERBAIK DR ....

    PENAH ADE KAWAN JUAL TP AI BELI PUN ..SEDAP EK

    BalasPadam
  3. Confirm sedap ek? Teringin juga ni

    BalasPadam