Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

17 Mei 2016

Aku dan Kisah Hujung Minggu Ini


Sejak dua menjak ini,
perjalanan kehidupanku terlalu klise.
Langsung tiada yang menarik.
Bila kehidupan terlalu normal,
blog aku pun menjadi sunyi.
Langsung tiada idea atau cerita baru untuk dicatat.
Apatahlagi sejak beberapa bulan kebelakangan ini,
kawan-kawan blog aku pun sunyi sepi.
Tiada cerita-cerita baru,
tiada gossip-gossip baru,
tiada komen-komen baru.
Masing-masing seolah-olah dah berhenti menulis blog.
Jadi aku pun terikut-ikut juga.
Aku lebih suka berIG banding memblogging.
Blog dah tak trending seperti dulu.
Pembaca blog aku pun dah jatuh mendadak.
Setiap entri baru tak sampai pun 100 hits.
Itupun kena tunggu berminggu-minggu.
Kalau ikut statistik aku,
pengunjung blog aku ramai suka baca cerita-cerita aku pasal kereta.
Vellfire, Estima, Tinted kereta itu yang dibaca hari-hari.
Macam-macam soalan aku terima.
Aku dah malas nak menjawab.

Sebenarnya banyak juga kisah yang nak dikongsi.
Tetapi mood menulis langsung takda.
Kekangan masa pun jadi sebab.
Kalau dah duduk klinik,
seharian dipenuhi dengan merawat pesakit yang pelbagai ragam.
Nak buka komputer pun asyik tak sempat.
Di rumah pula streamyx buat hal.
Sekejap ada sekejap takda.
Tak stabil.
Fenomena El Nino gamaknya.


Cuti hari Jumaat aku tak kemana-mana.
Aku mengemas rumah.
Spring cleaning.
Ramadhan dan semakin hampir.
Syawal pun dah kembali lagi.
Jadi kena buat persiapan daripada sekarang.
Mengemas rumah merupakan hobiku.
Mengubahsuai kedudukan perabot.
Mengelap cermin dan tingkap.
Membuang sawang disiling dan kipas.
Wife ada juga cadang suruh mengecat semula  feature wall.
Tapi aku dah tak larat dah.


Sabtu yang lepas.
Kembara Mahkota Johor 2016 dah pun bermula.
Rutin tahunan sejak tuanku belum menjadi sultan lagi.
Tuanku pernah memandu keretapi singgah di Kg Pertanian.
Tuanku pernah lalu depan klinik aku menaiki Harley Davidson.
Kali ini Tuanku menaiki trak Transformer MACK pula.
Bukan sebijik tetapi 3 bijik.
Kali ini Kulai menjadi pit stop pertamanya.
Kali ini tuanku singgah di gerai makan MPKu Batu 19 Kulai Besar untuk bersarapan.
2 hari 2 malam pihak MPKu mencantikkan kedai tersebut.
Itulah penangan bila tuanku nak datang.
Dua hari dua malam mereka bekerja.
Tak nampak pun waktu rehatnya.
Pokok yang rimbun dicantas rapi.
Mentol yang dah padam diganti.
Jalan yang berlubang diturap tebal.
Dinding yang kusam dicat baru.
Signboard yang kelam ditukar baru.
Kedai yang dah usang pun boleh jadi baru.
Pendek kata hanya tuanku yang boleh melakukan perubahan.
Perubahan secara mendadak.
Komplen orang-orang kebanyakan yang saban tahun membayar cukai langsung tak diendah.
Tetapi bila tuanku yang nak datang,
Barulah kelam kabut mereka bekerja.
Kenapalah sikap dan mentaliti ini tidak boleh diubah?
Hanya bila VIP nak datang baru nampak nak buat kerja?



Dulu aku tak berapa berkenan pasal KMJ ini.
Aku hanya nampak pembaziran. 
Pembaziran masa, tenaga juga wang ringgit.
Sampai sekarang pun masih ramai yang pertikai.
Ada yang kata tuanku guna banyak duit rakyat.
Ada yang kata tuanku guna banyak duit kerajaan negeri.
Aku tak nak ungkit-ungkit hal itu.
Walaupun KMJ ada nampak keburukannya,
tetapi pada aku kita kena tengok daripada sudut positif.
Tuanku telah berjaya menyatupadukan rakyatnya yang berbilang bangsa.
Tiada bangsa melayu, cina atau india di Johor.
Semuanya adalah bangsa Johor.
Kemana sahaja tuanku pergi,
mesti ramai rakyat yang menyambutnya.
Tak kira bangsa dan ugama.
Tak perlu diupah atau minta dibayar.
Tak perlu pengangkutan percuma,
Tak perlu diberi wang kocek,
Tak perlu disediakan makanan percuma.
Semuanya datang secara sukarela untuk meramaikan majlis.
Semuanya datang untuk melihat Tuanku.
Dan kalau boleh dapat bersalaman dengannya.
Tuanku Sultan Johor memang hebat.
Daulat Tuanku!




Malam Sabtu yang lepas.
Ada perlawanan akhir Piala FA 2016.
Team JDT melawan Selangor PKNS.
Walaupun bermain diSelangor,
Stadium Shah Alam dah berjaya dimerahbirukan.
Stadium Shah Alam dah jadi Stadium Larkin.
Walaupun tiket mahal semuanya tak jadi halangan.
Cuba tengok video-video di FB.
Meremang bulu roma mendengar gegak gempitanya.
Harap-harap suatu hari nanti team Harimau Malaya boleh jadi sebegini juga.
Gah dimata dunia.
Inilah antara kejayaan ciptaan TMJ.
Sesuatu yang tidak boleh dilakukan oleh FAM lebih 30 tahun.
Tetapi TMJ berjaya melakukannya kurang daripada 5 tahun.
Ini bukan yang terakhir.
Kerana akan ada banyak lagi kejayaan bakal dicipta. 


Hari Ahad.
Johor mendapat cuti peristiwa.
Cuti sempena kejayaan menjulang piala FA.
Mula-mula ingat nak juga buka klinik .
Tetapi bila kenangkan ada kaki-kaki MC nak menyambung cuti dengan MC,
terutamanya yang bekerja di Singapura,
Aku pun sambung tidur.
Aku pun sambung mengemas rumah.
Depan sampai belakang.
Luar sampai dalam.
Atas sampai bawah.
Akhirnya berjaya juga menyiapkan kerja-kerja yang dah lama tertangguh.

Semoga aku akan terus gigih menulis.
Semoga blog ini tidak akan berkubur.
Selamat kembali kawan-kawan.



7 ulasan:

  1. teruskan aje menulis doktor....kadang-kadang saya baca jugak blog doktor...

    BalasPadam
  2. saya suka baca kisah2 doktor, lagi2 pasal pesakit2 doktor dan juga hal2 percutian dr sekeluarga

    BalasPadam
  3. teruskan menulis ya.. saya setia membaca.. terutama kisah2 & ragam2 pesakit.. :)

    BalasPadam
  4. As salam doktor. Saya baru mengikut blog doktor. Boleh xsaya dpt email doktor. Ada beberapa perkara ttg kesihatan anak . Mungkin doktor boleh bantu saya. Tkasih

    BalasPadam