Aku dan Statistik

Aku dan Cerita-Cerita Lama:

Kata Carian

14 September 2016

Aku di Copthorne Cameron Highlands

Pagi hari Selasa.
Aku bertolak meninggalkan Kulai dan menuju ke utara.
Aku nak ke Cameron Highlands.
Aku lebih rela tambah pemanduan 30km menuju exit Simpang Pulai.
Daripada melalui jalan-jalan berliku kalau ikut exit Tapah.
Perjalanan melalui lebuhraya adalah sangat lancar.
Sehinggalah jalan menuju ke Cameron Highlands.
Ada jalan sedang dibaiki akibat tanah runtuh.
Tinggal jalan selorong yang sempit.
Yang digunakan secara bergilir-gilir.
Jadi bersabarlah.
Suhu diluar tingkap turun daripada 35 kepada 26 darjah.
Teringat suhu di Seoul, Korea.
Bilalah dapat kembali lagi ke sana?


Kira-kira 3km menuju hotel penginapan,
Jalan mula jem teruk.
Jarak 3km ibarat 30km.
Pergerakan cuma 5km/jam.
Tersengguk-sengguk mendaki bukit.
Puncanya kenderaan yang diletak ditepi-tepi jalan sekitar pasar Kea Farm.
Jem ini berterusan sampailah ke Brinchang dan Tanah Rata.
Nasib baik hotel aku berada di Kea Farm sahaja.
Kalau diTanah Rata malamlah baru sampai.


Hotel Copthorne.
Luarannya nampak usang.
Tapi dalamannya masih terjaga.
Landskapnya pun cantik.
Urusan daftar masuk tak susah.
Lagipun aku dah bayar guna Agoda.
Tunjukkan ic sahaja.
Walaupun jam dah hampir 5 petang,
Bilik aku belum siap.
Kena tunggu dalam 15 minit.


Ketika anak-anak duduk melepak kat Cafe,
Aku ikut wife ke pasar di simpang masuk.
Jalan kaki sahaja.
200m jaraknya.
Beli sayuran segar,
Beli jagung manis,
Beli keledek madu,
Bunga dan key chain sahaja yang tak beli.
Yang lain-lain wife beli.


Pukul 5.30 petang.
Bilik aku siap sedia.
Aku ambil apartment 2 bilik.
Siap dengan ruang rehat, meja makan juga pantri.
Balkoni pun ada.
Microwave dan peti sejuk pun ada.
Jadi sangat sesuai untuk aktiviti masak-masak dan makan-makan.


Lepas maghrib,
Aku cuba nak ke Tanah Rata.
Nak tengok apa yang ada.
Tetapi separuh jalan aku patah balik.
Kenderaan sangat banyak.
Kelajuan hanya 3km/jam.
Tengah malam baru sampai kalau diteruskan.
Aku patah balik ke Cameron Square.
Tarikan moden baru di sini.
Tapi apa yang ada?
Cuma ada pameran orkid.
Kedai pun tak banyak yang dah bukak.


Tak sampai sejam,
Aku dah sampai semula dibilik.
Suhu sejuk 19 darjah.
Memang sesuai duduk dalam bilik sahaja.
Memang sesuai untuk makan benda yang panas-panas.


Kalau petang tadi makan lauk-lauk raya yang dipanaskan,
Malam aku buat steamboat dibilik.
Masak udang dan sotong,
Masak sayur-sayuran segar.
Tanpa sedar dua periuk pun boleh habis.


Esok tak tahu lagi apa aktiviti.
Kalau jalan masih jem,
Lebih baik aku turun dan buat aktiviti lain.

Bersambung...





2 ulasan:

  1. saya memang tak sanggup naik CH masa musim cuti sekolah..hahaha.
    Udang & sotong tu beli kat Brincang atau bawak dari johor?

    BalasPadam