Aku dan Statistik

Kata Carian

03 Mac 2018

Aku dan Perjalanan Umrahku: Hari Kepulangan

Sebelum aku nak bercerita pasal perjalanan pulang,
aku nak buat sedikit kesimpulan tentang perjalanan umrahku dahulu:
  1. Tiada masa yang paling sesuai dan paling tak sesuai untuk datang membuat umrah. Setiap masa Mekah dan Madinah akan sentiasa sibuk dan sesak. Tawakal dan insyaAllah akan ada jalan dan ruang untuk kita. Cuma faktor cuaca yang boleh dijadikan pedoman. Bulan Disember- Mac dikatakan suhu paling ideal untuk orang Malaysia yang tak tahan panas.
  2. Masa nak mencuba masuk ke Raudhah pun sama. Setiap masa akan sentiasa penuh. Kelebihan orang lelaki ialah kita boleh masuk bila-bila masa. Berdoa, sembahyang sunat, sembahynag taubat, sembahyang hajatdan bertawakallah sebelum masuk. InsyaAllah, Allah akan beri ruang.
  3. Seboleh-bolehnya datanglah ke Mekah dahulu. Mekah lebih hectic dan mencabar berbanding Madinah yang lepak dan santai. Jadinya kita penat buat umrah dahulu, pergi ke Madinah untuk berehat-rehat dan shopping sebelum pulang ke Malaysia.
  4. Perjalanan dalam kapal terbang adalah sangat panjang. Tidur selama manapun masih tak sampai jugak. Jadi kena pandai buat aktiviti tambahan.
  5. Carilah pakej yang mampu milik. Bukannya yang paling murah. Sebab pakej murah semestinya akan duduk dihotel yang agak jauh daripada masjid. Bila dah jauh, nak berjalan kaki ke masjid pun kena fikir banyak kali. Mental mungkin mengajak ke masjid tetapi fizikal dah tak larat terutama bila baru selesai buat umrah.
  6. Carilah mutawif yang berpengalaman terutama bagi yang pertama kali nak mengerjakan umrah. Mutawif yang bagus ialah yang membantu kita dalam semua hal bukan setakat mengerjakan umrah wajib sahaja. Hal-hal sampingan juga peribadi pun mereka akan bantu juga.
  7. Pakaian harian tak perlu bawa banyak-banyak. Kalau bawa 2-3 pasang pun dah cukup. Beli disini pun murah. Di sini kita kurang berpeluh. Baju yang sama boleh dipakai berkali-kali dan tiada siapa yang akan memandang kita. Mandi pun tak perlu 2-3 kali sehari. Sekali atau dua hari sekali pun boleh. Nak pergi restoran mewah atau kedai-kedai berjenama dalam Zam Zam Tower dengan berkain pelikat pun takkan rasa janggal.
  8. Bawalah uncang atau beg setiap kali ke masjid. Ia digunakan untuk mengisi selipar. Jangan letak selipar ditempat meletak kasut. Jenuh nak mencarinya nanti sebab pintu masjid dan jalan untuk keluar masjid sangat banyak. Bila selipar ada ditangan kita, nak keluar ikut pintu mana pun tak kisah.
  9. Jika mahu menderma, dermalah kepada pekerja-pekerja masjid yang menyapu atau memungut sampah. Jangan menderma kepada wanita-wanita yang berpurdah dan merayu sumbangan. Itu ada sindiket. Pekerja-pekerja masjid pun semacam dah tahu. Bila jemaah keluar masjid, mereka semua dah siap berdiri menunggu sumbangan kita. Mereka tahu, jemaah Malaysia dan Indonesia adalah yang paling pemurah.
  10. Kebanyakan peniaga di sini pandai berkomunikasi dalam bahasa Melayu. Urusan jual beli tak jadi masalah. Tetapi kena berhati-hati, ada juga peniaga yang tak jujur walaupun sesama muslim.

Pukul 12 tengahmalam,
aku kembali ke Masjidil Haram dengan kain ihram.
Ustaz nak ajak untuk buat Tawaf Wida',
Tawaf selamat jalan.
Untk tawaf ini sepatutnya tak perlu berpakaian ihram.
Tetapi sebab kami yang lelaki nak masuk kedataran depan kaabah,
kenalah berihram.
Ini antara peraturan baru berikutan kerja-kerja pembinaan dikawasan dataran.
Kalau berpakaian biasa,
aku kena membuat tawaf ditingkat atas.
Pusingannya lagi jauh dan tentunya memenatkan.
Ramai yang menangis dan mengalirkan airmata ketika ustaz membaca doa terakhir.
Tak tahu bila lagi akan kembali ke sini.

Pukul 4 pagi,
kami menaiki bas untuk bertolak ke Jeddah.
Perjalanan mengambil masa kira-kira 2 jam untuk tiba diLapangan Terbang Jeddah.
Lapangan Terbang Jeddah lebih luas tetapi lebih usang.
Kami check in bagasi jam 7:30 pagi dan selesai kira-kira sejam kemudian.
Pemeriksaan imigresen adalah longgar.
Pegawai yang bertugas pun muda-muda belaka.
Selamba sahaja pegawai tu main poker sambil mengecop pasport kita.

Pukul 9 pagi aku dah berada didepan pintu 7.
Penerbangan dijangka pukul 11.00 pagi tetapi terlewat hampir 40 minit.
Famili aku duduk sebaris dizon depan,
ibuku duduk dengan isteri ustaz dizon tengah,
manakala aku keseorangan di zon belakang tepi bilik air.
Jadi sepanjang perjalanan,
aku hanya fikirkan halku sendiri sahaja.
Namun kesihatanku kembali merosot.
Batukku semakin berpanjangan.
Sama keadaannya semasa aku naik kapalterbang tempohari.

Pukul 11.40 pagi,
kapalterbang pun berlepas dan tiba di Kuala Lumpur kira-kira jam 1 pagi waktu tempatan.
Urusan check out agak pantas dan aku menaiki bas untuk pulang ke Johor kira-kira jam 2 pagi.

Aku tiba diKulai kira-kira jam 8 pagi,
disambut oleh abang dan kakak iparku.
Maka berakhirlah perjalanan umrahku.
12 hari yang banyak mengajar aku erti kesabaran dan bertawakal kepada Allah.
Alhamdulilah,
rumah yang ditinggalkan,
kucing yang ditinggalkan,
ikan-ikan yang ditinggalkan,
kenderaan yang ditinggalkan,
juga klinik yang ditinggalkan.
Semuanya masih sama seperti biasa.

Semoga akan ada ruang masa, tenaga juga wang ringgit untuk aku kembali semula.
Terima kasih kepada yang mendoakan kesihatan kami sekeluarga di sana.
Nasihatku yang terakhir,
Permudahkanlah urusan orang.
insyaAllah Allah akan permudahkan urusan kita.

Terima kasih.

1 ulasan:

1. betul2
    macam saya dulu pun pergi mekah dulu
    lepas tu baru madinah
    rindunya nak ke sana lagi
    doakan saya dapat pergi lagi kesana dengan keluarga