Langkau ke kandungan utama

Aku dan Fantasia Bulan Madu Langkawi Hari 3

Hari ke 3 di Langkawi. 
Awal pagi aku dah bangun untuk bersarapan di Nasi Dagang Pak Malau.
Dalam perjalanan balik aku singgah sekejap di Perusahaan Gamat Nusantara.
Antara kemestian bila datang ke Langkawi adalah membeli minyak Gamat.
Kedai-kedai menjual minyak Gamat bertaburan di sekitar Langkawi.
Banyak sangat kedainya.
Banyak sangat pilihannya.
Harga pun lebih kurang sama sahaja.
Di tengah bandar ataupun di hujung kampung. 


Sebagai seorang pengamal perubatan moden,
aku agak skeptik dengan penggunaan minyak gamat ini.
Aku pernah jumpa beberapa kes diklinikku.
Minyak gamat disapu ditempat yang tak sepatutnya.
Jadi jangkitan kuman dan sepsis.
Ada yang kehilangan sebahagian ususnya.
Ada yang kehilangan kulit buah zakarnya.
Semuanya gara-gara menyapu minyak gamat ditempat sulit.


Minyak Gamat memang ada kebaikannya.
Tetapi dia bukan ubat untuk segala jenis penyakit.
Lagipun kebersihannya diragui.
Tengoklah bagaimana penyediaannya.
Tak steril.
Sebab itu jangan disapu ditempat sulit.
Nanti buruk padahnya kerana tempat-tempat itu adalah sensitif.


Selain jualan gamat,
sekarang dah ada 1001 produk lain selain minyak gamat.
Ada untuk kecantikan,
ada untuk alahan dan resdung,
ada untuk penyakit kronik seperti darah tinggi dan kencing manis,
dan semestinya ada juga untuk kekuatan lelaki.
Mungkin ada yang serasi tetapi ramai yang sekadar jadi placebo effect.
Aku perhatikan ramai makcik dan pakcik yang memborong sakan.
Nak beli ole-ole untuk kaum-kerabat dikampung.


Selain minyak gamat,
aku juga terpaksa singgah dikedai menjual kain batik ini.
Memang cantik-cantik warna dan coraknya.
Harganya pun berpatutan.
Setakat membeli 3 helai untuk kegunaan sendiri takkan dikenakan cukai.
Sebab aku ada baca diterminal lapangan terbang.
Membeli-belah disini ada hadnya.
Kalau beli terlebih banyak boleh dikenakan cukai.
Tetapi aku tengok pegawai kastam tu tak buat apapun.
Takda pun bagasi yang diselongkar dan diperiksa.




Kepada yang datang ke Langkawi,
aku cadangkan korang singgah makan direstoran ini.
Restoran Kak Yan Nasi Campur Ulu Melaka.
Pasti takkan kecewa kerana pilihan masakannya yang pelbagai.
Servis yang bagus.
Juga harga yang murah.
Sepanjang 3 hari di sini,
aku memang ambil lunch di sini.
Hari ketiga pun wife masih mengajak datang sini sebelum balik.
Tetapi sebab dah kekenyangan makan Nasi Dagang,
dan disediakan sarapan pagi masa balik ke hotel,
aku kata cukup-cukuplah.
Nanti overlimit berat kena bayar ekstra berat sebelum masuk kapal terbang.
Wife ada mencuba Kerabu Beronok yang famous tu.
Jenuh nak mengunyahnya sebab ianya keras dan liat.
Rasanya unik tetapi bukan taste aku.



Satu lagi yang wajib dibeli bila di Langkawi,
coklat Daim dan Pepero.
Walaupun takda tanda halal dikotaknya,
ianya halal dan boleh dimakan tanpa was-was.



Cenderahati yang lain seperti keychain, fridge magnet, poskad aku dah tak membeli.
Aku cuma ambil gambar sahaja.


Pukul 11.30 pagi aku check out daripada hotel.
Pekerja hotel dah tunggu aku depan pintu masa aku mengangkat beg keluar.
Pukul 12 tengahari aku tiba di Pintu 1 Lapangan Terbang Langkawi.
Staf daripada Europcar dah sedia menunggu untuk mengambil kereta sewaku.
10 minit sebelum aku terbang balik,
hujan turun dengan lebatnya.
Tapi segera berhenti bila aku nak menaiki pesawat.
Aku selamat tiba di Senai kira-kira jam 4 petang.


Sesungguhnya percutianku kali ini cukup istimewa.
Semuanya perfect dan didalam jadual perancanganku.
Aku cakap kat wife,
lepas ni kita buat lagi.
Ada banyak lokasi lagi yang boleh dituju.

Sekian terima kasih.



Ulasan

THE MOST POPULAR POSTS

Aku dan Tinted Kereta

Hari ini klinik sunyi sikit. Jadi banyak benda2 lain aku boleh buat. Antaranya survey market untuk pasang tinted kat cermin kereta aku. Menurut Akta JPJ: Kaedah 5(1) dan Kaedah 5(3) untuk Kaedah2 Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) Pindaan 2000, menetapkan cermin2 depan hendaklah telus cahaya tidak kurang 70% manakala cermin belakang dan tepi hendaklah telus cahaya tidak kurang dari 50%. Tapi kat kedai, mana ada ikut undang2. Semuanya JPJ Compliance (kononnya). Tapi janji kau nak pasang, mereka pasang. Risiko tanggung sendirilah.

Film tinted ialah filem plastik jernih ataupun laminate metallic yang dipasang pada cermin2 kereta bertujuan untuk mengurangkan panas bahang cuaca khatulistiwa, mendapatkan suasana lebih privasi dan juga untuk lebih cantik dipandang.

Kalau kita ke kedai2 aksesori kereta, macam2 jenis tinted ada. Macam2 brand ada. Biasanya mereka kata mereka punya lebih bagus dan lebih murah banding tempat lain. Kalau nak yang murah memang ada, teta…

Aku dan Toyota Vellfireku

Bro, cuba tulis tentang Vellfire/Alphard pula...
dulu dah tulis tentang Estima...
Especially tentang button2 dan radio/camera berbahasa Jepun...
tentang risiko buying Jap recond ni...
TQ

Ada orang suka kereta tempatan.
Ada orang suka kereta Eropah.
Tapi aku suka kereta buatan Jepun.
Honda CRV aku pernah pakai.
Tetapi Toyota Estima adalah yang terbaik
sepanjang 15 tahun aku memandu di jalan raya.

Bila aku terpaksa menggantikan Estima aku,
aku hanya ada dua pilihan.
Downgrade ke Honda Odyssey
atau upgrade ke Toyota Alphard/Vellfire.
Selepas 12 bulan membuat penyelidikan,
juga mengumpul wang pendahuluan,
Vellfire adalah pilihan paling tepat.


Vellfire dan Alphard adalah adik-beradik.
Enjinnya enjin yang sama.
Ruang kokpit pun lebih kurang sama.
Cuma ada modifikasi luaran yang nyata.
Iaitu lampu depan dan lampu belakang bertingkat.
Juga grill depan yang menjadikannya kelihatan lebih ganas.

Aku suka kereta buatan Jepun.
Ianya sangat reliable.
Kos penyelenggaraannya lebih kurang sama dengan kere…

Aku dan Toyota Estima

Toyota Estima dikenali sebagai Toyota Previa di US dan Toyota Tarago di Australia. Ia adalah kereta jenis MPV dan mula dikeluarkan oleh Toyota Motor Corporation sejak tahun 1990 lagi. Estima di atas adalah kereta Estima generasi pertama yang dikeluarkan antara tahun 1990-2000. Di sini, ia dikenali sebagai BEAN. Ini dikira kereta klasik jugaklah.

Ini adalah Estima generasi kedua yang dikenali sebagai SEPET. Aku cukup berkenan dengan bentuk lampu depannya. Ia dikeluarkan antara tahun 2001-2005. Kereta2 ini banyak betul dibawa masuk ke Malaysia dan jangan harap dapat yang baru. Semuanya recondition daripada Jepun.

Estima generasi ketiga ini pula dikenali sebagai NINJA dan mula dibawa masuk ke Malaysia sekitar tahun 2007. Estima jenis ini terlebih advanced termasuk boleh parking sendiri secara automatik. Aku kurang berkenan dengan lampu depan dan belakangnya. Tapi interiornya memang superb.
Aku nak cerita sedikit pasal Estima SEPET yang aku gunakan sekarang. Aku memang dah study habis se…

Aku dan Doktor Lokum

Locum doctor bermaksud doktor sambilan atau part time. Locum tu istilah luar negara yang telah selalu diguna pakai disini. Masa aku kerja di kerajaan dulu, aku kena selalu buat locum untuk menampung kehidupan yang selalu kesempitan. Nak harap gaji kerja kerajaan mana cukup masa itu. Sebenarnya kalau aku sebagai kakitangan kerajaan, aku tak boleh buat kerja2 sambilan seperti itu tetapi disebabkan ramai yang buat, kerajaan buat2 tak tahu sahaja. Selagi ianya tidak menjejaskan kerja2 di hospital, pengarah hospital buat2 tak nampak aje.

Selain faktor kewangan, aku buat locum untuk mencari pengalaman baru. Satu hari bila aku dah bersedia untuk bukak klinik sendiri, taklah panik atau pening bila nak manage klinik sendiri. Aku memang dah target tak nak sambung belajar. Cukup masa aku nak bukak klinik sendiri. Jadi sepanjang bekerja di hospital, aku memang sentiasa membuat persediaan dan perancangan ke arah itu.

Masa aku jadi houseman di Muar, ramai member2 sebaya yang giler buat locum. Pant…

Aku dan Honda Odyssey Siri 4

Semenjak Estimaku sakit, aku mula buat kajian mendalam mengenai Odyssey. Bukannya nak tukar daripada Estima ke Odyssey tetapi jika Estimaku makin tenat, aku terpaksa jugalah membuat pilihan. Jadi, pengalaman mencari dan membeli kereta recond 4 tahun yang lalu mengajarku bahawa aku perlu bersedia sebelum keluar dan berjumpa dengan salesman2 kereta yang kadang2 terlebih pandai. Sebelum aku terkena, baik aku bersedia untuk mengenakan mereka. Kalau aku rasa macam tak betul aje, aku boleh mengesan awal dan berpindah ke kedai lain.

Berikut adalah hasil kajian aku sepanjang seminggu ini:
Generasi pertama Odyssey menggunakan kod RA1-RA5 adalah keluaran antara tahun 1995 hingga 1999. RA1 dan RA3 untuk pemanduan 2WD manakala 2 dan 4 untuk pemanduan 4WD. RA5 adalah untuk enjin 3.0L manakala yg lain guna enjin 2.4L sahaja.Generasi kedua Odyssey menggunakan kod RA6-RA9 adalah untuk keluaran selepas 1999- 2003. Kod membezakan kapasiti enjin dan jenis pemanduan sama seperti kereta2 generasi pertama.…