Catatan

Tunjukkan catatan dari 2006

Aku dan Disember 2006

Imej
20 December 2006
Johor dilanda banjir. Semalam hujan lebat 24 jam. 35 cm hujan dalam satu hari, banjir paling buruk selepas 100 tahun. Dengar kabar bandar Kota Tinggi, Segamat dan sekitar JB masih ditenggelami air. Jalan ke klinik dekat Indahpura sana pun ada tanah runtuh sikit. Tapi kereta masih boleh lalu. Pukul 7 semalam abang ipar aku call aku. Dia masih kat JB lagi. Tak boleh nak balik sebab jalan dah kena banjir. Tak boleh nak lalu. Nasib baik aku duduk kat sini je..

Esok aku bercuti dua hari. Jadi 5 hari bila sambung cuti Krismas. Bini aku kena ambik mc walaupun masih dalam cuti sekolah. Apa punya undang2 daa.. Kami nak ke Seremban seperti dicadangkan. Anak2 dah siap- sedia tak sabar2 nak makan angin. PAPA asyik kerja jee..

Rasanya kuota FOMEMA klinik dah ditambah. Setiap hari ada je warga asing yang datang. Kalau dapat tambah 100 orang lagi, lumayan tu..
posted by drplacebo @ 11:00 AM 0 comments
18 Decemb…

Aku dan November 2006

Imej
17 November 2006 Perhimpunan Umno berakhir hari ini. Entah apa yang dibincang aku pun tak kisah. Yang aku tahu, semua menyokong kepimpinan Pak Lah. Semua yang diatas pentas, berdiri teguh disebelah Pak Lah. Yang kat bawah pentas dan luar PWTC tak tahulah. Buatlah pilihanraya umum dan kita tengok jawapannya. Rasanya takda isu2 besar yang berani dikeluarkan. Soalan2 Tun M masih takda jawapan. Balik2 menakut2kan orang melayu supaya bersatu dibawah payung UMNO. Kalau tidak bangsa lain akan jadi lebih berani. Apa faedah cakap berapi2 sambil hunus keris. Kita bukan nak pergi perang pun. Zaman dah moden. Penjajahan bukan dalam bentuk perang senjata sahaja. Lebih baik bercerita pasal sikap orang melayu yang masih mengharap subsidi kerajaan, kontrak2 kerajaan. Mereka tak berminat untuk memajukan diri sendiri dengan melebihkan usaha. Mereka hanya berusaha untuk dapat jawatan dalam politik Lepas tu lobi sana, lobi sini untuk dapat kontrak itu ini. Bila dah kaya…

Aku dan Oktober 2006

Imej
31 October 2006 Semalam aku mula bekerja semula selepas seminggu bercuti sakan. Ramai betul yang menunggu aku bukak kedai. Macam2 hal. Yang nak berkhatan, yang nak scan baby, nak beli ubat kurus, ubat buang gian..satu makcik dari Taib Andak dah sakit sejak raya tempohari. 3 kali datang klinik nak jumpa aku.Kesian betul aku.

Seperti dijangka, tahun ini raya sungguh warna warni. Semua tempat yang rancang nak pergi, aku dapat pergi termasuk menziarah kubur nenek aku. Kalau tahun2 lepas aku sembahyang raya atas kaki lima, tahun ini aku duduk saf ketiga belakang imam. Pukul 7.40 pagi dah sampai mesjid you! Naik kebas buntut aku bersila sambil bertakbir raya.. Lepas sembahyang, aku bermaaf2an dengan emak dan abah. Adik-beradik aku semua ada kecuali seorang yang kerja atas kapal tak dapat nak balik. Aku hantar SMS pun tak balas.

Ingat kes Tun M dan Pak Lah selesai selepas perjumpaan tempohari, rupa2nya lain pulak jadinya. Teruk betul Tun M kena belasah dengan tukang2 kipas dan pe…

Aku dan September 2006

Imej
07 September 2006 Sibuk sangat aku kebelakangan ini. First, register klinik untuk Fomema. Dua, permohonan panel TNB baru lulus. Semua lampiran yang dihantar nak kena sain pesuruhjaya sumpah. Tiga, pendaftaran klinik dengan KKM. Inipun leceh jugak. Kena bongkar peti besi cari sijil2, kena ke pesuruhjaya sumpah lagi sekali untuk confirm aku tak muflis dan ada kes jenayah. Hari ini semuanya settle. Cuma KKM reject plan klinik aku. Katanya tak cukup lengkap. Mereka nak jugak ukuran lebar pintu, kat mana aku letak sinki, lampu, air cond..

Minggu lepas aku servis kereta aku kat EON SERVIS. "Free" service untuk 10 000km. Itulah kali ketiga dan terakhir aku ke sana. Kata free, tapi melayang jugak 150 ringgit. Dahlah lambat, layanan pun macam nak tak nak je. Biasanya lepas servis, kereta berkilat sikit. Ini macam tu jugak. Mentang2 musim hujan, cuci pun lebih kurang je. Semalam aku terpaksa pergi sana semula. Ada cecair warna hijau keluar masa start enjin pagi2. Satu jam…

Aku dan Ogos 2006

Imej
9 August 2006
Apa agaknya nak jadi dengan dunia sekarang? Dalam sibuk dengan kenaikan harga2 barang, perang di Lubnan, jerubu, jenayah yang semakin meningkat, kita masih sibuk dengan dunia glamour dan seronok2 para artis kita. Apa faedahnya TV3 menayang secara langsung persandingan CT dengan Datuk K, apa pula faedahnya RTM1 dan Astro menayangkan temubual ekslusif MAWI dan bekas tunangnya itu? Kalau sekadar untuk hiburan dan menjadi bahan2 gossip dan bualan di pejabat2, kedai2 kopi, hentikanlah. Itulah resam hidup kita. Suka kepada hiburan dan perkara2 yang melalaikan. Tengok suratkhabar Harian Metro dan KOSMO. Laris sebab selalu mensensasikan berita kahwin cerai artis2 kita.

Rasanya, ibubapa sekarang lebih suka anaknya pandai menyanyi dan menari berbanding pandai menghafal sifir dan teori2 matematik. Ibubapa sekarang seronok sangat melihat anak2 mereka memekik melolong, terkinja2 di atas pentas hiburan dengan memasuki program2 realiti tv untuk berjaya sebagai seorang arti…